PL

Pasikonik zielony

Pasikonik zielony (Tettigonia viridissima) to owad z rodziny pasikonikowatych, największy nasz szarańczak. Ubarwienie zwykle zielone, grzbiet brązowawy. Dość często odnóża mają żółtawy kolor. Zdarzają się też osobniki ubarwione w całości na żółto. Skrzydła długie, pokładełko sięga ich końca.

Pasikonik zielony(Tettigonia viridissima)
© Peter Eggermann - stock.adobe.com

W Polsce występuje na terenie całego kraju z wyjątkiem Tatr. Można go spotkać na polach, łąkach, w ogrodach, skrajach lasów.

Pasikonik zielony świetnie lata. Imago występuje w okresie od lipca do października. Odzywa się głośnym brzęczeniem, które słychać z odległości 50 m. Jest aktywny za dnia i w nocy.

Długość ciała samców wynosi 28-36 mm, a samic 32-42 mm.

Poluje na muchy, gąsienice. Zjada też larwy stonki ziemniaczanej.

Kopulacja trwa do 45 minut. W tym czasie samiec stoi na głowie i nogami opiera się o pokładełko wyprostowanej samicy. Samica składa jaja w ziemi. Rozwój embrionalny trwa od 1,5 roku do 5 lat. Larwy są podobne do rodziców. Nie mają jednak skrzydeł. Larwy przechodzą sześciokrotnie proces linienia.

To największy przedstawiciel owadów prostoskrzydłych w Polsce.