Pióronogowate

Pióronogowate (Platycnemididae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 200 gatunków. W Polsce żyje tylko 1 gatunek z tej rodziny owadów, w Europie występują 4 gatunki.

Ważki z tej rodziny owadów charakteryzują spłaszczone golenie. Odnóża są pokryte z boków rzędami sztywnych szczecinek. Głowa jest bardzo szeroka. Jej szerokość jest trzy razy większa niż długość. Między oczami widnieje jasny pasek. Kolor jest zależny od płci. Samce są niebieskie z czarnym rysunkiem, samice są beżowe lub zielonkawe także z czarnym rysunkiem. Ważki te są podobne do łątkowatych. Te drugie nie mają szczecinek na goleniach.

Pióronóg zwykłyPióronóg zwykły PL

Platycnemis pennipes

Pióronóg zwykły to jedyny przedstawiciel rodziny pióronogowatych w naszym kraju. Cechą charakterystyczną tej ważki są poszerzone golenie odnóży i rzędy ostrych szczecinek na nogach. Głowa jest trzy razy szersza niż dłuższa.

• Platycnemis latipes
  • Platycnemis nitidula

Większość gatunków żyje w ciepłych rejonach Azji i Afryki. Trzy gatunki żyją w Europie, jeden w Polsce.

Owady dorosłe są aktywne za dnia. Siadają na roślinności nadwodnej.

Samiec podczas kopulacji przyczepia się do samicy. W takim złączeniu samica składa pod wodą jaja. Larwy rozwijają się rok.

To drapieżniki zarówno w postaci larwalnej jak i dorosłej.

Pióronóg zwykły: Okres lotu pióronoga zwykłego.