(Notonecta glauca)
© lehic - stock.adobe.com

Notonecta glauca

Pluskolec pospolity (Notonecta glauca) to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny pluskolcowatych. Ma jasną, grzbietową część ciała, wysklepioną. Strona brzuszna jest płaska i ciemniejsza. Ostatnia para odnóży jest mocno wydłużona i pokryta delikatnym włoskami, służy do pływania (przypomina wiosła). Larwy są podobne do osobników dorosłych.

Występuje w całej Europie i w Polsce. Jest pospolity. Preferuje zbiorniki wody stojącej z roślinnością wodną.

Pływa brzuchem do góry. Pluskolec złapany w rękę potrafi dotkliwie ukłuć. Zimuje imago na przybrzeżnych roślinach. Po osuszeniu się owad potrafi wznieść się do lotu. Najczęściej przebywa pod wodą, co jakiś podpływa do powierzchni i wynurza swój odwłok, na spodzie którego w specjalnych tunelach utworzonych ze szczecinek gromadzi powietrze.

Długość ciała wynosi 16 mm.

To drapieżnik, polujący na wszelkie wodne zwierzęta, w tym kijanki i małe rybki, a także opadłe na wodę owady i pajęczaki.

Samica składa jaja na roślinach wodnych. Larwy pojawiają się w maju.