Pluskwa domowa (Cimex lectularius)
© smuay - Fotolia.com

Pluskwa domowa

Pluskwa domowa (Cimex lectularius) to zewnętrzny pasożyt człowieka i ssaków domowych, żywiący się krwią. Ma szerokie ciało, mocno spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Kolor ciała jest brązowawy. Czułki są nitkowate, głowa mała, z malutkimi oczami złożonymi. Odwłok jest bardzo duży, mogący się znacznie powiększać podczas pobierania krwi. Pierwsza para skrzydeł jest zredukowana do tarczek, druga w ogóle nie występuje.

Pluskwa występuje w budynkach mieszkalnych. Niegdyś bardzo pospolita, czasem stanowiła plagę. Dziś występuje rzadko, głównie w budynkach drewnianych.

Pluskwa domowa pasożytuje na ciele człowieka i domowych ssakach. Atakuje w nocy podczas snu żywiciela. Występuje wyłącznie w zabudowaniach. Ukąszenia są bolesne.

Pluskwy domowe odżywiają się wyłącznie krwią człowieka i ssaków domowych. Mogą nie jeść przez okres nawet pół roku.

Samce pluskwy domowej przekłuwają swoim aparatem rozrodczym odwłok samicy. Nasienie dociera do jajowodów samicy wraz z limfą. Tam następuje zapłodnienie. Samica składa jaja w pobliżu legowiska żywiciela. Larwy są miniaturką owadów dorosłych. Kilka miesięcy trwa rozwój do postaci dojrzałej pluskwy.

To pasożyt zewnętrzny zwierząt stałocieplnych i człowieka. Nie jest zagrożony wymarciem.

Pluskwa domowa nie przenosi żadnych chorób, co jest wyjątkowe u krwiopijnych pasożytów zewnętrznych.