Pluskwowate

Pluskwowate (Cimicidae) to rodzina pasożytniczych owadów, która liczy dziś około 100 gatunków. W Polsce żyją 4 gatunki z tej rodziny owadów.

Ich ciało jest owalne, spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Mają duży odwłok, który może znacznie się powiększać, gdy owad pije krew. Głowa jest mała. Niewielkie są też oczy. Czułki są nitkowate. Odnóża mają kroczny charakter. Przednia para skrzydeł jest zredukowana do niewielkich tarczek. Druga para w ogóle nie występuje.

Pluskwa domowaPluskwa domowa PL

Cimex lectularius

Pluskwa domowa to najbardziej rozpoznawalny przedstawiciel pluskwowatych, pasożyt zewnętrzny człowieka i ssaków domowych. Owad ten żywi się w nocy krwią człowieka. Pierwsza para skrzydeł jest zredukowana do tarczek, druga nie występuje.

• Cimex columbarius
  • Oeciacus hirudinis

Większość gatunków żyje w tropikach i na terenach subtropikalnych. Występują zwykle w pobliżu swoich żywicieli.

To pasożyty krwiopijne zewnętrzne ssaków i ptaków, w tym człowieka. Na żer wychodzą zwykle w nocy, podczas snu żywiciela. W dzień pluskwy chowają się w różnych zakamarkach.

Samce przekłuwają swoim aparatem rozrodczym odwłok samicy. Nasienie dociera do jajowodów samicy wraz z limfą. Tam następuje zapłodnienie. Samica składa jaja w pobliżu legowiska żywiciela. Larwy są miniaturką postaci dorosłych. Kilka miesięcy trwa rozwój do postaci dojrzałej pluskwy.

Pluskwiaki te żywią się wyłącznie krwią ssaków i ptaków.

Owady te mogą przeżyć nawet pół roku bez pożywienia.