PL

Podłatczyn Roesela

Podłatczyn Roesela (Metrioptera roeselii) to jeden z najbardziej pospolitych gatunków z rzędu prostoskrzydłych w Polsce. Ma jasnobrązowe lub zielone ubarwienie z ciemnymi plamami na głowie i przedpleczu. Na brzegach przedplecza po bokach znajduje się jasny pas. Grzbiet jest kontrastowo brązowy. Brązowe skrzydła są zwykle dość krótkie, sięgają połowy długości odwłoka, niektóre formy mają dłuższe skrzydła (osobniki takie mają zaś zredukowane narządy płciowe). Samica ma brązowe pokładełko, zagięte do góry.

Podłatczyn Roesela(Metrioptera roeselii)
© M.R. Swadzba - Fotolia.com

Owad ten występuje prawie w całej Europie, a w Azji rozpowszechniony jest aż po Syberię. Zamieszkuje różne środowiska, zwykle tereny otwarte, także z zadrzewieniami, jest spotykany nawet w miastach.

Owad ten jest aktywny za dnia. Śpiewa cicho, jego śpiew przypomina bzyczenie, szum, jest słyszalny z odległości 10 m. Jest to przeciągły dźwięk o wysokiej i względnie stałej częstotliwości.

Zjada liście traw i innych zielnych roślin. Zjada też niewielkie owady.

Samica składa jaja pojedynczo lub w małych grupkach wewnątrz łodyg roślin. Samica pokładełko umieszcza wewnątrz łodygi po uprzednim wygryzieniu w niej dziurki.

To gatunek pospolity w naszym kraju, nie jest zagrożony wymarciem.

Nazwa tego pasikonika została wybrana w celu uczczenia biologa Roesela von Rosenhofa, który przed 200 laty prowadził badania owadów.