PL

Przeniela dwuplama

Przeniela dwuplama (Epitheca bimaculata) to największa ważka z rodziny szklarkowatych występująca w Polsce. Ważka ta ma brązowawy tułów, jasnobrązowy odwłok, przez środek którego biegnie czarny pas. Samiec i samica są podobnie ubarwione. Skrzydła z lekkim żółtym nalotem. Na skrzydłach drugiej pary u ich nasady występuje czarna plama. Larwa ma charakterystyczne kolce na grzbiecie. Gatunek ten jest podobny do ważki czteroplamej.

Przeniela dwuplama (Epitheca bimaculata)
© Dubults - Fotolia.com

Nie występuje zbyt licznie w naszym kraju. Nie ma jej na południu Polski. Preferuje duże zbiorniki wody. Jest trudnym w obserwacji owadem. Jego obecność nierzadko można stwierdzić tylko na podstawie obecności wylinek.

Lubi latać daleko od brzegu tuż nad lustrem wody.

Zarówno larwa jak i owad dorosły są drapieżnikami.

Samica jaja składa podczas lotu. Zanurza w tym celu odwłok w wodzie. Jaja występują w postaci długiego galaretowego sznura (nawet 20 cm), w którym może się ich znaleźć nawet 2000.

To największy przedstawiciel szklarkowatych występujący na terenie naszego kraju. Jako jedyny z rodziny krajowych szklarkowatych nie ma metalicznego połysku.