Szklarkowate

Szklarkowate (Corduliidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 240 gatunków. W Polsce żyje 6 gatunków z tej rodziny owadów. Szklarkowate należą do ważek różnoskrzydłych.

Ważki te mają u nas zwykle metaliczny połysk. Ciało zazwyczaj jest zielonkawe lub brązowe. Ich oczy są zielone z niebieskim odcieniem, złączone ze sobą u góry. Skrzydła pierwszej i drugiej pary różnią się żyłkowaniem. Larwy mają długie odnóża.

Oxygastra curtisiiOxygastra curtisii

Oxygastra curtisii

Oxygastra curtisii - ważka z rodziny szklarkowatych. Cechą charakterystyczną są podłużne, żółte plamy na wierzchu segmentów odwłoka. Pozostała część zielonkawa z metalicznym połyskiem. Odwłok jest dość wąski, rozszerzony na końcu.

Miedziopierś żółtoplamaMiedziopierś żółtoplama PL

Somatochlora flavomaculata

Miedziopierś żółtoplama (Somatochlora flavomaculata) to gatunek ważki z rodziny szklarkowatych. Odwłok jest ciemny. Na odwłoku samców po bokach znajdują się żółte lub brązowe plamy.

Przeniela dwuplamaPrzeniela dwuplama PL

Epitheca bimaculata

Przeniela dwuplama to największy krajowy przedstawiciel rodziny szklarkowatych. Ważka ta ma brązowawy tułów, jasnobrązowy odwłok, przez środek którego biegnie czarny pas. Samiec i samica są podobnie ubarwione.

Szklarka zielonaSzklarka zielona PL

Cordulia aenea

Szklarka zielona (Cordulia aenea) to gatunek ważki z rodziny ważkowatych. Ciało ma lśniące metalicznie miedzią i zielenią. Ogon samca jest maczugowaty na końcu. Oczy zielone.

• miedziopierś górska (Somatochlora alpestris)
  • miedziopierś północna (Somatochlora arctica)
  • miedziopierś metaliczna (Somatochlora metallica)

Ważki te występują na całym świecie za wyjątkiem Antarktydy. Przedstawiciele tej rodziny występują na terenie całego kraju. Preferują wody stojące.

Larwy żyją w wodzie. Lot osobników dorosłych jest bardzo szybki.

Rozwój larw trwa od 1 roku do 3 lat.

Larwy i dorosłe owady są drapieżnikami.

: Okres lotu Oxygastra curtisii.
       Miedziopierś żółtoplama: Okres lotu miedziopiersi żółtoplamej.
         Przeniela dwuplama: Okres lotu przenieli dwuplamej.
        Szklarka zielona: Okres lotu szklarki zielonej.