Puklicowate

Puklicowate (Acanthosomatidae) to rodzina dość dużych pluskwiaków różnoskrzydłych, która liczy dziś około 180 gatunków. W Polsce żyje 7 gatunków z tej rodziny owadów.

Pluskwiaki te mają tarczowate ciało, spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Wydają się masywnie zbudowane. Ubarwienie bardzo różne, najczęściej zielonkawe z różnobarwnymi elementami. Przedplecze ma kształt sześciokąta. Jest bardzo szerokie. Nogi mają kroczny charakter. Obie pary skrzydeł są dobrze wykształcone. Spod pokryw wystają krawędzie odwłoka. Głowa ma trójkątny kształt. Czułki są dość długie, nitkowate.

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Występują we wszelkiego typu zadrzewieniach, na skrajach lasów.

Zimuje owad dorosły.

Późną wiosną samica składa jaja na ziemi lub na zielonych częściach roślin. Niektóre gatunki opiekują się swoim potomstwem.

Prawie wszystkie gatunki tych pluskwiaków odżywiają się sokami roślin liściastych. Wybrane gatunki żerują na owocach.

Zaniepokojone puklice mogą rozpylić w powietrzu drażniącą substancję.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres występowania postaci dorosłej knieżycy szarej.
           Okres opieki samicy knieżycy szarej nad jajami i potomstwem.
         Okres występowania imago puklicy rudnicy.