Puklicowate

Puklicowate (Acanthosomatidae) to rodzina dość dużych pluskwiaków różnoskrzydłych, która liczy dziś około 180 gatunków. W Polsce żyje 7 gatunków z tej rodziny owadów.

Pluskwiaki te mają tarczowate ciało, spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Wydają się masywnie zbudowane. Ubarwienie bardzo różne, najczęściej zielonkawe z różnobarwnymi elementami. Przedplecze ma kształt sześciokąta. Jest bardzo szerokie. Nogi mają kroczny charakter. Obie pary skrzydeł są dobrze wykształcone. Spod pokryw wystają krawędzie odwłoka. Głowa ma trójkątny kształt. Czułki są dość długie, nitkowate.

Knieżyca szaraKnieżyca szara PL

Elasmucha grisea

To przedstawiciel puklicowatych bardzo pospolity w Polsce, spotykany na brzozie. Samica przejawia instynkt macierzyński. Kolor ciała może być szary, zielony lub brązowy. Prawie na całym ciele widać drobne, ciemne punkciki.

• Puklica rudnica (Acanthosoma haemorrhoidale)

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Występują we wszelkiego typu zadrzewieniach, na skrajach lasów.

Zimuje owad dorosły.

Późną wiosną samica składa jaja na ziemi lub na zielonych częściach roślin. Niektóre gatunki opiekują się swoim potomstwem.

Prawie wszystkie gatunki tych pluskwiaków odżywiają się sokami roślin liściastych. Wybrane gatunki żerują na owocach.

Zaniepokojone puklice mogą rozpylić w powietrzu drażniącą substancję.