Rdestowate

Rdestowate (Polygonaceae) to rodzina roślin naczyniowych nasiennych okrytozalążkowych - jedyna z rzędu jaskrowców. Są to byliny.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Gryka

Gryka (Fagopyrum) to rodzaj roślin z rodziny rdestowatych, do którego zaliczamy 2 gatunki, z czego w Polsce oba są spotykane, w tym w uprawach.

Gryka tatarska, tatarka
Gryka zwyczajna
Rdest

Rdest (Polygonum) to rodzaj roślin z rodziny rdestowatych, do którego zaliczamy około 150 gatunków, z czego w Polsce około 15.

Rdest ptasi, rdest różnolistny
Rdest plamisty
Rdest ostrogorzki, pieprz wodny
Rdest rozłożysty
Rdest piaskowy
Rdest nadbrzeżny
Rdestowiec

Rdestowiec (Reynoutria) to rodzaj roślin z rodziny rdestowatych, do którego zaliczamy około 15 gatunków, z czego w Polsce około 2 obcego pochodzenia.

Rdestowiec ostrokończysty
Rdestowiec sachaliński
Rdestówka

Rdestówka (Fallopia) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny rdestowatych, do którego zaliczamy około 9 gatunków, z czego w Polsce około 2.

Rdestówka Auberta
Rdestówka bucharska
Rdestówka powojowa
Rdestówka zaroślowa
Szczaw

Szczaw (Rumex) to rodzaj roślin z rodziny rdestowatych, do którego zaliczamy około 200 gatunków, z czego w Polsce około 22. Część gatunków to rośliny uprawne.

Szczaw zwyczajny
Szczaw tępolistny
Szczaw kędzierzawy
Szczaw tarczolistny
Szczaw obrosłoowockowy
Szczaw polny

Wykaz pozostałych gatunków.

Rabarbar ogrodowy, rzewieńRabarbar ogrodowy, rzewień PL

Rheum rhaponticum

Rabarbar ogrodowy, rzewień (Rheum rhaponticum) to bylina z rodziny rdestowatych, uprawiana w Polsce jako warzywo w ogródkach dla ogonków liściowych. Ogonki liściowe zbiera się w celu przyrządzania kompotów, dżemów, soków, ciast, a nawet zup.

Rdest żyworodnyRdest żyworodny PL

Bistorta vivipara

Rdest żyworodny (Bistorta vivipara) to gatunek byliny z rodziny rdestowatych, występująca jedynie w górach. W Polsce rdest żyworodny jest spotykany jedynie w Karpatach.

• Rabarbar kędzierzawy (Rheum rhabarbarum)

Rośliny te występują w strefie umiarkowanej Eurazji. Preferują miejsca dobrze nasłonecznione lub półcieniste o żyznej glebie

Rośliny te mają niepozorne, obupłciowe kwiaty. Kwiatostan jest szczytowy, wiechowaty, czasem kłosowaty lub główkowaty. Korzenie są okazałe, mięsiste. Łodygi są wyprostowane, dęte. Liście są typu odziomkowego, łodygowe, skrętoległe, ogonkowe. Blaszki liści są okrągłe, nerkowate, sercowatojajowate, ząbkowane lub dłoniaste z pofałdowanymi brzegami. Owoce to nagie orzeszki trójgraniaste z 2-4 skrzydełkami.

Maki rozmnaża się poprzez wysiew nasion, lub przez podział kłączy.

Niektóre makowate mają zastosowanie użytkowe i lecznicze. Są też częścią ogrodów naturalistycznych i skalnych.

Rabarbar ogrodowy, rzewień: Możliwy zbiór rabarbaru.
         Rabarbar ogrodowy, rzewień: Nawozimy nawozem potasowym rabarbar w trzech dawkach.
         Rdest żyworodny: Kwitnie rdest żyworodny.