Rogonosowate

Rogonosowate (Rhinonycteridae) to rodzina nietoperzy, do której zaliczamy 13 gatunków, zaliczanych czasem do rodziny płatkonosowatych (Hipposideridae).

Cechą charakterystyczną są wypustki nosowe przypominające rogi.

Trójpłatnik afrykańskiTrójpłatnik afrykański

Triaenops afer

Trójpłatnik afrykański (Triaenops afer) to gatunek nietoperza z rodziny rogonosowatych. Na nosie narośl złożona z trzech rogów. Futro pomarańczowo-rude.

• krótkouszek afrykański (Cloeotis percivali)
  • bezogończyk krągłouchy (Coelops frithii)
  • bezogończyk filipiński (Coelops hirsutus)
  • bezogończyk malajski (Coelops robinsoni)
  • pseudotrójpłatnik złotawy (Paratriaenops auritus)
  • pseudotrójpłatnik nalgaski (Paratriaenops furculus)
  • pseudotrójpłatnik aldabarski (Paratriaenops pauliani)
  • rogonos pomarańczowy (Rhinonicteris aurantia)
  • trójpłatnik madagaskarski (Triaenops menamena)
  • trójpłatnik jemeński (Triaenops parvus)
  • trójpłatnik perski (Triaenops persicus)
  • trójpłatnik rudy (Triaenops rufus)

• Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska-Jurgiel, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz - Polskie nazewnictwo ssaków świata, 978-83-88147-15-9, Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2015

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Czy tylko nietoperze używają echolokacji?

Echolokacja jest to zdolność do określania położenia obiektów w przestrzeni na podstawie echa akustycznego. Czy tylko nietoperze widzą w ciemności w ten sposób?

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?