Rusałka osetnik (Vanessa cardui)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Rusałka osetnik

Rusałka osetnik (Vanessa cardui) to dość pospolity w Polsce motyl o pomarańczowej barwie skrzydeł, nakrapianych czarnymi i białymi plamami. Larwa jest cała zielona z charakterystycznymi kolczastymi wypustkami.

Cały świat poza Ameryką Południową. Występuje blisko siedlisk ludzkich, na łąkach, w rowach, ogrodach. Nie można go spotkać w lasach. Występuje jako jeden z nielicznych motyli dziennych w Islandii i Irlandii.

Osobniki dorosłe (imago) zimują. To motyle wędrowne. Przylatuje do Europy Środkowej z południa w kwietniu lub nawet później. Jesienią dorosłe osobniki lecą na południe Europy. Lot szybki.

Imago żywi się nektarem kwiatów, gąsienica zielonymi częściami roślin, głównie są to oset, pokrzywa, ostrożeń, łopian.

Samice składają jaja na roślinach żywicielkach. Młode gąsienice budują kryjówki w formie zwiniętych liści lub w oprzędach. Dorosłe gąsienice poruszają się swobodnie. Przepoczwarzenie następuje niedaleko rośliny żywicielki. W ciągu roku można zobaczyć dwa pokolenia tych motyli.

To motyl występujący pospolicie.