PL

Świerszcz polny

Świerszcz polny (Gryllus campestris) to gatunek pospolitego szarańczaka z rodziny świerszczowatych. Ubarwienie ciała czarne, skrzydła jasne (szczególnie u nasady), brązowawe. Uda od spodu są czerwone. Odwłok zakończony wyrostkami. Głowa jest duża i okrągła.

Świerszcz polny (Gryllus campestris)
© imageBROKER - Fotolia.com

Świerszcz polny występuje w Europie i Azji oraz w północnej części Afryki. U nas bardzo pospolity. Nie występuje jedynie wysoko w górach. Zasiedla nieużytki, pola i łąki. Preferuje miejsca suche i dobrze nasłonecznione.

Samce w okresie godowym wydają głośne odgłosy przypominające ćwierkanie (strydulacja). Ćwierkanie trwa od rana do wieczora, zwykle w słoneczne dni, od maja do lipca. Dźwięk ten powstaje poprzez pocieranie przedniej pary skrzydeł z aparatami strydulacyjnymi. Samiec wydaje go przy swojej norce. Samce walczą o samice oraz terytorium i często koczują po okolicy. Jesienią zakopują się w ziemi w swoich norach na głębokości do 30-60 cm i tam spędzają zimę.

Świerszcz polny osiąga długość ciała od 2 do 3 cm.

To owad wszystkożerny. Preferuje pokarm pochodzenia roślinnego (miękkie części).

Samica składa jaja w ziemi do wykonanych przez siebie otworów. Odbywa się to w czerwcu i lipcu. Okres inkubacji trwa kilkanaście dni. Larwy linieją 5 razy.

Niestety populacja tego owada systematycznie maleje, a w innych krajach Europy to już prawie unikat.