PL

Świetlik świętojański

Świetlik świętojański (Lampyris noctiluca) to jeden z przedstawicieli rodziny świetlikowatych, jedynej rodziny owadów, która ma zdolność do bioluminescencji w ciemności. Potocznie owada tego nazywa się robaczkiem świętojańskim. Organy świecące znajdują się od spodniej strony odwłoka.

U świetlików narząd świecący wywodzi się od ciała tłuszczowatego. Zbudowany jest ze specjalnych komórek - fotocytów, znajdujących się pod warstwą przeźroczystego pancerza. Aparat zawiera też komórki, w których są kryształki kwasu moczowego, odbijające światło. Reakcja, w wyniku której emitowane jest światło, jest wynikiem komórkowego cyklu oddechowego, w którym energia gromadzi się w postaci wiązań ATP. Na jeden kwant światła przypada 6 wiązań ATP. To bardzo oszczędny proces.

Świetlik świętojański(Lampyris noctiluca)