Logo Serwisu Media Nauka

Świetlikowate (Lampyridae)

Świetlikowate (Lampyridae) to jedyna rodzina owadów w Polsce, która ma zdolność do emitowania światła. Rodzina ta liczy dziś ponad 2000 gatunków. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny owadów. W potocznym języku używa się czasem nazwy "robaczki świętojańskie".

Ich ciało jest nieco wydłużone, silnie spłaszczone grzbietowo-brzusznie, wyraźnie segmentowane. Głowa jest bardzo mała, czasem zakryta przedpleczem. Samce różnią się wyglądem od samic. Samce mają duże skrzydła oraz pokrywy pokryte szczecinkami. Samice nie mają skrzydeł, a pokrywy są zredukowane. Ciało zwykle brunatne, żółtawe. Owady te mają kroczne odnóża i nitkowate czułki.

Świetlik świętojańskiŚwietlik świętojański (Lampyris noctiluca) ikona-polska

Tylko samica tego gatunku ma zdolność do świecenia. Spektakl świecenia w nocy ma miejsce w lipcu. Samice nie latają. Prezentują więc swoje "światełka" siedząc spokojnie na liściach.

Nazwa rodziny
Świetlikowate (Lampyridae)
Świetlikowate - mapa występowania w Polsce
2000
Gromada: Owady (Insecta)
Rząd: Chrząszcze (Coleoptera)
Rodzina: Świetlikowate (Lampyridae)
Długość ciała
Długość: do 2,5 cm

• Iskrzyk (Phausis splendidula)
  • Świeciuch (Phosphaenus hemipterus)

To owady głównie tropikalnych rejonów świata. Są obecne na terenie całego kraju w lasach lub na ich obrzeżach. Ich liczebność jest jednak różna w różnych rejonach kraju, bywają bardzo rzadkie.

Dorosłe osobniki żyją tylko kilka dni. Niektóre gatunki świecą, czasem obie, czasem tylko przedstawiciele tylko jednej z płci. W cieplejszych rejonach świata świetlikowate mają zdolność świecenia światłem przerywanym. Za dnia chrząszcze te siadają na liściach drzew. W Polsce zdolność do świecenia w locie mają tylko iskrzyki.

U świetlików narząd świecący wywodzi się od ciała tłuszczowatego. Zbudowany jest ze specjalnych komórek - fotocytów, znajdujących się pod warstwą przeźroczystego pancerza. Aparat zawiera też komórki, w których są kryształki kwasu moczowego, odbijające światło. Reakcja, w wyniku której emitowane jest światło, jest wynikiem komórkowego cyklu oddechowego, w którym energia gromadzi się w postaci wiązań ATP. Na jeden kwant światła przypada 6 wiązań ATP. To bardzo oszczędny proces.

Samica zapłodnione jaja składa na powierzchni gleby. Jaja iskrzyków czasem delikatnie świecą.

Larwy polują na bezkręgowce, zwykle ślimaki, które są najpierw kąsane aż do unieruchomienia i wówczas spożywane. Dorosłe osobniki nie jedzą.

Najmocniejsze światło emituje w naszym kraju iskrzyk.

Zdjęcia i grafiki - galeria