PL

Szewnica bzówka

Szewnica bzówka (Spilosoma lutea) to gatunek motyla nocnego z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie żółto-białe z niewielkim rysunkiem na skrzydłach w postaci czarnych kropek. Rzadko pojawiają się kreski na przednich skrzydłach. Na drugiej parze skrzydeł kropki nieliczne, a same skrzydła są dużo jaśniejsze. Czułki ciemne. Samiec ma głowę i tułów żółte, samica jasnożółte. Odwłok jest ciemnożółty z rzędem czarnych kropek. Gąsienica jest ciemnobrunatna lub szarobrunatna, jaśniejsza po bokach. Wzdłuż grzbietu biegnie cienka, żółtawa linia. Ciemne i jasne obszary rozgranicza cienka ciemna linia, a poniżej jasna, przerywana kreska. Głowa jest jaśniejsza i błyszcząca. Z brodawek wyrastają kępki włosków.

Szewnica bzówka (Spilosoma lutea)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

To motyl spotykany często na terenie całego naszego kraju. Zamieszkuje Europę i Azję. Preferuje lasy liściaste i mieszane. Spotyka się go także w parkach, zaroślach, a także na terenach ruderalnych.

Okres lotu postaci motyla trwa od maja do lipca. To motyl o nocnej aktywności. Także gąsienica żeruje tylko nocą. Gąsienica żyje w okresie od sierpnia do października. Zimuje stadium poczwarki.

Osiąga rozmiary 34-40 mm rozpiętości skrzydeł.

Gąsienica żeruje na pokrzywie zwyczajnej, ostrożniu warzywnym, szczawiu zwyczajnym, babce szerokolistnej, malinie właściwej, śnieguliczce białej, wiciokrzewu i dzikim czarnym bzie.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku. Po wylęgu z jaj gąsienice żerują gromadnie. Później żyją samotnie. Przepoczwarzenie odbywa się w kokonie w ściółce.

To pospolita ćma, nie wymagająca ochrony.