Niedźwiedziówkowate

Niedźwiedziówkowate (Arctiidae) to rodzina owadów należąca do ciem, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje 45 gatunków z tej rodziny owadów. Ostatnie badania klasyfikują tę rodzinę jako podrodzinę w rodzinie Erebidae, tutaj jednak zachowano starą klasyfikację.

To jedne z najbardziej kolorowych naszych ciem. To zróżnicowana grupa motyli nocnych. Są tu zarówno małe ćmy jak i duże, kolorowe. Motyle te mają duże i silnie zbudowane odwłoki. Skrzydła mogą być kolorowe, szare lub brązowe, jednolicie ubarwione lub z kontrastowym rysunkiem. Gąsienice są pokryte gęstymi, długimi włoskami, skąd bierze się nazwa tej rodziny. Ssawka jest silnie uwsteczniona.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Fałdówka

Fałdówka (Eilema) to rodzaj motyli z rodziny niedźwiedziówkowatych. Zaliczamy do niego w Polsce 8 gatunków.

Wybrane gatunki:

Fałdówka szarynka
Fałdówka porostówka
Fałdówka siostrzyczka
Fałdówka płaszczynka
Fałdówka zwężynka
Fałdówka unitka

Wykaz pozostałych gatunków.

Krasopani heraKrasopani hera PL

Euplagia quadripunctaria

Krasopani hera to gatunek pięknego i rzadkiego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z żółtymi pasami, skrzydła drugiej pary są czerwone lub pomarańczowe z trzema ciemnymi plamkami.

Krasopani poziomówkaKrasopani poziomówka PL

Callimorpha dominula

Krasopani poziomówka to gatunek dużego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z żółtymi i białymi plamami. Połyskują metalicznym, zielononiebieskim kolorem. Druga para jest czerwona z czarnymi plamami

Łada dwukropkaŁada dwukropka PL

Cybosia mesomella

Łada dwukropka (Cybosia mesomella) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samica jest nieco mniejsza od samca, poza tym wygląda podobnie. Głowa i brzegi skrzydeł żółtawe. Skrzydła pierwszej pary są białawe z dwoma ciemnymi punktami na każdym ze skrzydeł

Łada różowica, porostnica różowaŁada różowica, porostnica różowa PL

Miltochrista miniata

Łada różowica, porostnica różowa (Miltochrista miniata) to bardzo charakterystyczny motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych o różowoczerwonych skrzydłach z ciemnymi, pofalowanymi liniami.

Misiówka gołotkaMisiówka gołotka PL

Diaphora mendica

Misiówka gołotka (Diaphora mendica) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samiec ma szare lub brunatne ciało i skrzydła, samica zaś białe z czarnymi kropkami, plamkami.

Niedźwiedziówka babkówkaNiedźwiedziówka babkówka PL

Parasemia plantaginis

Niedźwiedziówka babkówka (Parasemia plantaginis) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Głowa jest czarna z czerwonawym kołnierzem. Samiec ma skrzydła żółtawobiałe z czarnymi plamami i żółtą strzępiną. Układ plam zmienny. Odwłok żółty lub biały.

Niedźwiedziówka dwórkaNiedźwiedziówka dwórka PL

Hyphoraia aulica

Niedźwiedziówka dwórka to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samica jest nieco większa od samca. Ciało brunatne. Skrzydła pierwszej pary brązowe z żółtymi plamami. Skrzydła drugiej pary są żółto-czarne.

Niedźwiedziówka hebeNiedźwiedziówka hebe PL

Arctia festiva

Niedźwiedziówka hebe (Arctia festiva) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Pierwsza para skrzydeł białożółtawo-czarna. Plamy układają się w przepaski. Druga para skrzydeł jest czerwona w ciemne plamy

Niedźwiedziówka jastrzębicaNiedźwiedziówka jastrzębica PL

Diacrisia sannio

Niedźwiedziówka jastrzębica (Diacrisia sannio) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samiec jest większy od samicy. Samiec ma żółtobrązowawe skrzydła pierwszej pary z różową plama pośrodku i różowym skrajem.

Niedźwiedziówka krasaNiedźwiedziówka krasa PL

Pericallia matronula

Niedźwiedziówka krasa (Pericallia matronula) to gatunek dużego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Głowa i tułów czerwone z czarnymi plamkami. Skrzydła pierwszej pary są brunatne z 4-5 żółtymi plamami.

Niedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kajaNiedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kaja PL

Arctia caja

To jedna z naszych najpiękniejszych ciem, która jako owad dorosły pojawia się zaledwie na dwa wakacyjne miesiące w roku. Skrzydła pierwszej pary są brązowe z białym wzorem. Skrzydła drugiej pary są pomarańczowe z ciemnoniebieskimi plamami.

Niedźwiedziówka purpurkaNiedźwiedziówka purpurka PL

Rhyparia purpurata

Niedźwiedziówka purpurka (Rhyparia purpurata) to nocny motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary żółte z ciemnymi plamkami. Tylne skrzydła purpurowe z większymi ciemnymi plamami

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewkaNiedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka PL

Arctia villica

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica) to gatunek pięknego, nocnego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z białymi, nieregularnymi plamami.

Oblaczek ancylekOblaczek ancylek PL

Dysauxes ancilla

Oblaczek ancylek (Dysauxes ancilla) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ciało brunatne z pomarańczowymi fragmentami u samca i pomarańczowo-brunatnymi u samicy.

Oblaczek granatekOblaczek granatek PL

Amata phegea

Oblaczek granatek (Amata phegea) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ma granatowo-czarne ciało i tło skrzydeł. U dorosłych osobników na odwłoku znajduje się żółta przepaska oraz żółta plamka.

Oprzędnica jesiennaOprzędnica jesienna PL

Hyphantria cunea

Oprzędnica jesienna (Hyphantria cunea) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych o białym ubarwieniu ciała i skrzydeł z czarnymi plamkami w zmiennej liczbie. Czułki są ciemne.

Powrózka rudoszyjkaPowrózka rudoszyjka PL

Atolmis rubricollis

To pospolity motyl w naszym kraju o czarnym ubarwieniu za wyjątkiem czerwonego kołnierza. Odwłok na końcu i od spodu jest pomarańczowy. Gąsienica ma szaro-czarne ubarwienie z zielonym rysunkiem.

Powróżka dwuplamka
Powróżka dwuplamka PL

Lithosia quadra

Powróżka dwuplamka (Lithosia quadra) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samiec znacznie różni się od samicy. Motyl spotykany pospolicie w naszych lasach i parkach.

Proporzyca marzymłódkaProporzyca marzymłódka PL

Tyria jacobaeae

Proporzyca marzymłódka (Tyria jacobaeae) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samiec i samica wyglądają podobnie. Ubarwienie ciała czarne. Na grafitowych skrzydłach pierwszej pary widoczne czerwone plamy.

Przejrzynka skalicaPrzejrzynka skalica PL

Nudaria mundana

Przejrzynka skalica (Nudaria mundana) to motyl nocny z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie ciała i skrzydeł w kolorze kawy z mlekiem z ciemniejszymi przyprószonymi plamami.

Pstrokówka nadobnaPstrokówka nadobna PL

Utetheisa pulchella

Pstrokówka nadobna (Utetheisa pulchella) to motyl z rodziny nieniedźwiedziówkowatych. Samiec i samica wyglądają podobnie. Skrzydła przedniej pary są dość wąskie, bladożółte z czarnymi i czerwonymi plamkami.

Sadzanka cesarskaSadzanka cesarska PL

Phragmatobia luctifera

Sadzanka cesarska (Phragmatobia luctifera) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie czarne, odwłok i nasada tylnego skrzydła żółte.

Sadzanka rumienicaSadzanka rumienica PL

Phragmatobia fuliginosa

Sadzanka rumienica (Phragmatobia fuliginosa) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie skrzydeł przednich, głowy i tułowia brązowoczerwonawe z jedną albo dwoma małymi, czarnymi plamkami.

Szewnica bzówkaSzewnica bzówka PL

Spilosoma lutea

Szewnica bzówka (Spilosoma lutea) to gatunek motyla nocnego z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie żółto-białe z niewielkim rysunkiem na skrzydłach w postaci czarnych kropek.

Szewnica miętówkaSzewnica miętówka PL

Spilosoma lubricipeda

Szewnica miętówka (Spilosoma lubricipeda) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła są kremowe lub białe, na pierwszej parze upstrzone czarnymi kropkami o zmiennej liczbie.

• Niedźwiedziówka plamica (Chelis maculosa)
  • Pstrokówka przetakówka (Coscinia cribraria)
  • Pstrokówka kreskówka (Coscinia striata)
  • Fałdówka mokrzyca (Pelosia muscerda)
  • Fałdówka obtusa (Pelosia obtusa)
  • Niedźwiedziówka metelkana (Rhyparioides metelkana)
  • Łada poprószyca (Setina irrorella)
  • Łada kroplica (Setina roscida)
  • Szewnica pokrzywnica (Spilosoma urticae)
  • Przejrzynka malutka (Thumatha senex)
  • Misiówka kasta (Watsonarctia deserta)

Wiele gatunków można spotkać na terenie całego kraju. Preferują tereny otwarte takie jak ugory, pola i łąki. Można je też spotkać w lasach.

To motyle o nocnej aktywności, choć niektóre gatunki są także widywane za dnia podczas lotów. Zimują gąsienice lub poczwarki. W nocy przylatują do światła.

Gąsienice wytwarzają kokony, w których następuje przepoczwarzenie. Kokony znajdują się najczęściej na gruncie.

Gąsienice żywią się liśćmi roślin zielnych (głównie trawami) oraz drzew i krzewów. Fałdówki zjadają porosty, inne wątrobowce.

Niektóre gatunki są zagrożone wyginięciem. W Polsce jest to niedźwiedziówka hebe, niedźwiedziówka dwórka i krasopani hera.

Krasopani hera: Okres lotu gatunku motyla krasopani hera.
         Krasopani poziomówka: Okres lotu krasopani poziomówki.
          Łada dwukropka: Okres lotu łady dwukropki.
         Łada różowica, porostnica różowa: Okres lotu łady różowicy.
         Misiówka gołotka: Okres lotu misiówki gołotki.
         Niedźwiedziówka babkówka: Okres lotu niedźwiedziówki babkówki.
          Niedźwiedziówka dwórka: Okres lotu niedźwiedziówki pospolitej.
          Niedźwiedziówka hebe: Okres lotu niedźwiedziówki hebe.
         Niedźwiedziówka jastrzębica: Okres lotu niedźwiedziówki jastrzębicy.
          Niedźwiedziówka krasa: Okres lotu niedźwiedziówki krasej.
          Niedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kaja: Okres lotu niedźwiedziówki nożówki.
          Niedźwiedziówka purpurka: Okres lotu niedźwiedziówki purpurki.
         Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka: Okres lotu niedźwiedziówki włodarki.
         Oblaczek ancylek: Okres lotu oblaczka ancylka.
          Oblaczek granatek: Okres lotu oblaczka granatka
        Oprzędnica jesienna: Okres lotu oprzędnicy jesiennej.
         Powrózka rudoszyjka: Okres lotu powrózki rudoszyjki.
         Powrózka rudoszyjka: Okres obserwacji gąsienicy powrózki rudoszyjki.
          Powróżka dwuplamka: Okres lotu powróżki dwuplamki.
         Proporzyca marzymłódka: Okres lotu proporzycy marzymłódki.
          Przejrzynka skalica: Okres lotu przejrzynki skalicy.
          Sadzanka cesarska: Okres lotu sadzanki cesarskiej.
       Sadzanka rumienica: Okres lotu sadzanki rumienicy.
         Szewnica bzówka: Okres lotu szewnicy bzówki.
        Szewnica miętówka: Okres lotu szewnicy miętówki.