Niedźwiedziówkowate

Niedźwiedziówkowate (Arctiidae) to rodzina owadów należąca do ciem, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje 45 gatunków z tej rodziny owadów. Ostatnie badania klasyfikują tę rodzinę jako podrodzinę w rodzinie Erebidae, tutaj jednak zachowano starą klasyfikację.

To jedne z najbardziej kolorowych naszych ciem. To zróżnicowana grupa motyli nocnych. Są tu zarówno małe ćmy jak i duże, kolorowe. Motyle te mają duże i silnie zbudowane odwłoki. Skrzydła mogą być kolorowe, szare lub brązowe, jednolicie ubarwione lub z kontrastowym rysunkiem. Gąsienice są pokryte gęstymi, długimi włoskami, skąd bierze się nazwa tej rodziny. Ssawka jest silnie uwsteczniona.

Status IUCN

Krasopani heraKrasopani hera PL

Euplagia quadripunctaria

Krasopani hera to gatunek pięknego i rzadkiego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z żółtymi pasami, skrzydła drugiej pary są czerwone lub pomarańczowe z trzema ciemnymi plamkami.

Krasopani poziomówkaKrasopani poziomówka PL

Callimorpha dominula

Krasopani poziomówka to gatunek dużego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z żółtymi i białymi plamami. Połyskują metalicznym, zielononiebieskim kolorem. Druga para jest czerwona z czarnymi plamami

Łada różowica, porostnica różowaŁada różowica, porostnica różowa PL

Miltochrista miniata

Łada różowica, porostnica różowa (Miltochrista miniata) to bardzo charakterystyczny motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych o różowoczerwonych skrzydłach z ciemnymi, pofalowanymi liniami.

Niedźwiedziówka dwórkaNiedźwiedziówka dwórka PL

Hyphoraia aulica

Niedźwiedziówka dwórka to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Samica jest nieco większa od samca. Ciało brunatne. Skrzydła pierwszej pary brązowe z żółtymi plamami. Skrzydła drugiej pary są żółto-czarne.

Niedźwiedziówka krasaNiedźwiedziówka krasa PL

Pericallia matronula

Niedźwiedziówka krasa (Pericallia matronula) to gatunek dużego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Głowa i tułów czerwone z czarnymi plamkami. Skrzydła pierwszej pary są brunatne z 4-5 żółtymi plamami.

Niedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kajaNiedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kaja PL

Arctia caja

To jedna z naszych najpiękniejszych ciem, która jako owad dorosły pojawia się zaledwie na dwa wakacyjne miesiące w roku. Skrzydła pierwszej pary są brązowe z białym wzorem. Skrzydła drugiej pary są pomarańczowe z ciemnoniebieskimi plamami.

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewkaNiedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka PL

Arctia villica

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica) to gatunek pięknego, nocnego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z białymi, nieregularnymi plamami.

Oblaczek granatekOblaczek granatek PL

Amata phegea

Oblaczek granatek (Amata phegea) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ma granatowo-czarne ciało i tło skrzydeł. U dorosłych osobników na odwłoku znajduje się żółta przepaska oraz żółta plamka.

Powrózka rudoszyjkaPowrózka rudoszyjka PL

Atolmis rubricollis

To pospolity motyl w naszym kraju o czarnym ubarwieniu za wyjątkiem czerwonego kołnierza. Odwłok na końcu i od spodu jest pomarańczowy. Gąsienica ma szaro-czarne ubarwienie z zielonym rysunkiem.

Szewnica bzówkaSzewnica bzówka PL

Spilosoma lutea

Szewnica bzówka (Spilosoma lutea) to gatunek motyla nocnego z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie żółto-białe z niewielkim rysunkiem na skrzydłach w postaci czarnych kropek.

Szewnica miętówkaSzewnica miętówka PL

Spilosoma lubricipeda

Szewnica miętówka (Spilosoma lubricipeda) to motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła są kremowe lub białe, na pierwszej parze upstrzone czarnymi kropkami o zmiennej liczbie.

• Niedźwiedziówka nożówka (Arctia caja)
  • Niedźwiedziówka hebe (Arctia festiva)

Wiele gatunków można spotkać na terenie całego kraju. Preferują tereny otwarte takie jak ugory, pola i łąki. Można je też spotkać w lasach.

To motyle o nocnej aktywności, choć niektóre gatunki są także widywane za dnia podczas lotów. Zimują gąsienice lub poczwarki. W nocy przylatują do światła.

Gąsienice wytwarzają kokony, w których następuje przepoczwarzenie. Kokony znajdują się najczęściej na gruncie.

Gąsienice żywią się liśćmi roślin zielnych (głównie trawami) oraz drzew i krzewów. Fałdówki zjadają porosty, inne wątrobowce.

Niektóre gatunki są zagrożone wyginięciem. W Polsce jest to niedźwiedziówka hebe, niedźwiedziówka dwórka i krasopani hera.