Niedźwiedziówkowate

Niedźwiedziówkowate (Arctiidae) to rodzina owadów należąca do ciem, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje 45 gatunków z tej rodziny owadów. Ostatnie badania klasyfikują tę rodzinę jako podrodzinę w rodzinie Erebidae, tutaj jednak zachowano starą klasyfikację.

To jedne z najbardziej kolorowych naszych ciem. To zróżnicowana grupa motyli nocnych. Są tu zarówno małe ćmy jak i duże, kolorowe. Motyle te mają duże i silnie zbudowane odwłoki. Skrzydła mogą być kolorowe, szare lub brązowe, jednolicie ubarwione lub z kontrastowym rysunkiem. Gąsienice są pokryte gęstymi, długimi włoskami, skąd bierze się nazwa tej rodziny. Ssawka jest silnie uwsteczniona.

Łada różowica, porostnica różowaŁada różowica, porostnica różowa PL

Miltochrista miniata

Łada różowica, porostnica różowa (Miltochrista miniata) to bardzo charakterystyczny motyl z rodziny niedźwiedziówkowatych o różowoczerwonych skrzydłach z ciemnymi, pofalowanymi liniami.

Niedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kajaNiedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kaja PL

Arctia caja

To jedna z naszych najpiękniejszych ciem, która jako owad dorosły pojawia się zaledwie na dwa wakacyjne miesiące w roku. Skrzydła pierwszej pary są brązowe z białym wzorem. Skrzydła drugiej pary są pomarańczowe z ciemnoniebieskimi plamami.

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewkaNiedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka PL

Arctia villica

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica) to gatunek pięknego, nocnego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z białymi, nieregularnymi plamami.

Oblaczek granatekOblaczek granatek PL

Amata phegea

Oblaczek granatek (Amata phegea) to gatunek motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ma granatowo-czarne ciało i tło skrzydeł. U dorosłych osobników na odwłoku znajduje się żółta przepaska oraz żółta plamka.

Powrózka rudoszyjkaPowrózka rudoszyjka PL

Atolmis rubricollis

To pospolity motyl w naszym kraju o czarnym ubarwieniu za wyjątkiem czerwonego kołnierza. Odwłok na końcu i od spodu jest pomarańczowy. Gąsienica ma szaro-czarne ubarwienie z zielonym rysunkiem.

Szewnica bzówkaSzewnica bzówka PL

Spilosoma lutea

Szewnica bzówka (Spilosoma lutea) to gatunek motyla nocnego z rodziny niedźwiedziówkowatych. Ubarwienie żółto-białe z niewielkim rysunkiem na skrzydłach w postaci czarnych kropek.

• Niedźwiedziówka nożówka (Arctia caja)
  • Niedźwiedziówka hebe (Arctia festiva)
  • Krasopani poziomówka (Callimorpha dominula)
  • Krasopani hera (Euplagia quadripunctaria)
  • Niedźwiedziówka dwórka (Hyphoraia aulica)
  • Niedźwiedziówka krasa (Pericallia matronula)
  • Szewnica miętówka (Spilosoma lubricipeda)

Wiele gatunków można spotkać na terenie całego kraju. Preferują tereny otwarte takie jak ugory, pola i łąki. Można je też spotkać w lasach.

To motyle o nocnej aktywności, choć niektóre gatunki są także widywane za dnia podczas lotów. Zimują gąsienice lub poczwarki. W nocy przylatują do światła.

Gąsienice wytwarzają kokony, w których następuje przepoczwarzenie. Kokony znajdują się najczęściej na gruncie.

Gąsienice żywią się liśćmi roślin zielnych (głównie trawami) oraz drzew i krzewów. Fałdówki zjadają porosty, inne wątrobowce.

Niektóre gatunki są zagrożone wyginięciem. W Polsce jest to niedźwiedziówka hebe, niedźwiedziówka dwórka i krasopani hera.