logo

Niedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kaja

Niedźwiedziówka nożówka, niedźwiedziówka kaja (Arctia caja) to jedna z najbardziej kolorowych naszych ciem. Skrzydła pierwszej pary są brązowe z białym wzorem. Skrzydła drugiej pary są pomarańczowe z ciemnoniebieskimi plamami. Tułów i odwłok są owłosione. Głowa i tułów są brązowe, odwłok pomarańczowy z ciemnymi plamami. Gąsienica jest czarna na grzbiecie i rdzawa po bokach, gęsto owłosiona. Dorosłe osobniki mają zredukowaną ssawkę.

To motyl obecny na terenie całego naszego kraju. Preferuje lasy liściaste i mieszane, parki i sady, a także tereny otwarte, nieużytki, ogrody.

To motyle o nocnej aktywności. Zimuje gąsienica.

Osobniki dorosłe nie pobierają pokarmu. Gąsienice żywią się roślinami zielnymi oraz liśćmi drzew i krzewów. Preferują mniszek lekarski, maliny, poziomki, jeżyny, koniczynę, babkę, liście brzozy, olszy i wierzby.

Samica składa jaja na roślinach żywicielkach w niewielkich złożach. Gąsienice wytwarzają kokony. Przepoczwarzenie ma miejsce w ziemi.

Jest to gatunek pospolity w naszym kraju, nie jest zagrożony wyginięciem.