Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica)
© Nature Today - Fotolia.com

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica) to gatunek pięknego, nocnego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z białymi, nieregularnymi plamami. Druga para skrzydeł ma pomarańczową barwę z czarnymi plamami, które tworzą na skraju przepaskę. Głowa i tułów są czarne, odwłok jest pomarańczowo-czerwony z czarnymi plamkami. Gąsienice są czarne, porośnięte brązowymi włoskami. Odnóża i głowa gąsienicy są czerwone. samiec jest bardzo podobny do samicy.

Motyl ten występuje na obszarze od Europy Zachodniej po Indie oraz od wysp Brytyjskich po północną część Afryki. To rzadko występujący w Polsce gatunek. Występuje tylko wyspowo i stopniowo u nas zanika. Preferuje lasy liściaste, parki, ogrody, tereny ruderalne.

Motyl pojawia się w okresie od czerwca do lipca. To motyl o nocnej aktywności. Za dnia ukrywa się miedzy roślinami i jest trudny do zaobserwowania. Gąsienica po wylęgu żeruje do połowy lata. Wpada następnie w stan diapauzy letniej, która kończy się we wrześniu. Zimuje gąsienica.

Osiąga rozpiętość skrzydeł od 4,5 do 6 cm.

Roślinami żywicielkami są: babka, jasnota, mniszek, krwawnik, pokrzywa, malina i inne rośliny zielne.

Jaja są kuliste, żółtawe. Samica składa skupiska jaj na spodzie liści roślin pokarmowych. Przepoczwarzenie odbywa się w niewielkiej jamce pod oprzędem w ziemi lub pośród opadłej roślinności. Tylko jedno pokolenie w roku.

W Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt ma status VU, czyli wysokiego ryzyka.