PL

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica) to gatunek pięknego, nocnego motyla z rodziny niedźwiedziówkowatych. Skrzydła pierwszej pary są czarne z białymi, nieregularnymi plamami. Druga para skrzydeł ma pomarańczową barwę z czarnymi plamami, które tworzą na skraju przepaskę. Głowa i tułów są czarne, odwłok jest pomarańczowo-czerwony z czarnymi plamkami. Gąsienice są czarne, porośnięte brązowymi włoskami. Odnóża i głowa gąsienicy są czerwone. samiec jest bardzo podobny do samicy.

Niedźwiedziówka włodarka, włodarka chorągiewka (Arctia villica)
© Nature Today - Fotolia.com

Motyl ten występuje na obszarze od Europy Zachodniej po Indie oraz od wysp Brytyjskich po północną część Afryki. To rzadko występujący w Polsce gatunek. Występuje tylko wyspowo i stopniowo u nas zanika. Preferuje lasy liściaste, parki, ogrody, tereny ruderalne.

Motyl pojawia się w okresie od czerwca do lipca. To motyl o nocnej aktywności. Za dnia ukrywa się miedzy roślinami i jest trudny do zaobserwowania. Gąsienica po wylęgu żeruje do połowy lata. Wpada następnie w stan diapauzy letniej, która kończy się we wrześniu. Zimuje gąsienica.

Osiąga rozpiętość skrzydeł od 4,5 do 6 cm.

Roślinami żywicielkami są: babka, jasnota, mniszek, krwawnik, pokrzywa, malina i inne rośliny zielne.

Jaja są kuliste, żółtawe. Samica składa skupiska jaj na spodzie liści roślin pokarmowych. Przepoczwarzenie odbywa się w niewielkiej jamce pod oprzędem w ziemi lub pośród opadłej roślinności. Tylko jedno pokolenie w roku.

W Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt ma status VU, czyli wysokiego ryzyka.