PL

Szklarnik leśny

Szklarnik leśny (Cordulegaster boltonii) to jeden z dwóch rodzimych gatunków ważek z rodziny szklarnikowatych. Jest to duża ważka. Samica i samiec są podobnie ubarwione. Oczy są zielone i stykają się na czubku głowy w jednym miejscu. Na czarnym ciele znajdują się żółte paski. Larwa jest spłaszczona grzbietowo-brzusznie. Widać ukośnie położone zawiązki skrzydeł. Jej długość to nawet 4 cm. Ważka ta jest bardzo podobna do szklarnika górskiego (Cordulegaster bidentata).

Szklarnik leśny(Cordulegaster boltonii)
© Roque141 - Fotolia.com

To bardzo rzadko występujący w Polsce gatunek, występujący zaledwie na kilkudziesięciu stanowiskach. Można go spotkać tylko w niektórych miejscach na południu i północno-zachodnim obszarze kraju. Stwierdzono go na wielu odcinkach takich rzek jak Santocza, Pełcz, Lubsza, Zbrzyca. Poza krajem spotykany w całej Europie, północnej części Afryki i wschodniej części Azji. Przebywa nad czystymi ciekami wodnymi o szerokości od 3 do 7 m, czasem zasiedla rowy.

Owad dorosły lata wzdłuż cieku wodnego w dzień. Larwa żyje w wodzie. Czatuje zakopana w gruncie.

To drapieżniki, zarówno owady dorosłe jak i larwy.

Samica zawisa nad wodą i za pomocą pokładełka w locie składa jaja do wody. Rozwój larwy trwa do 5 lat.

W Polsce ważka ta podlega ochronie gatunkowej. W Polsce jest to gatunek zagrożony wymarciem, w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt ma status "VU".