logo

Szklarnikowate

Szklarnikowate (Cordulegastridae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 50 gatunków. W Polsce żyją 2 gatunki z tej rodziny ważek, w całej Europie mamy ich pięć.

To ważki podobne do gadziogłówkowatych. Są jednak od nich większe i charakteryzuje je inny rysunek na ciele. To ważki o dużych rozmiarach. Ubarwienie samicy i samca jest podobne. Zielone oczy są ze sobą w jednym puncie połączone. Ciało jest czarne z żółtym rysunkiem. Skrzydła samców są u nasady kanciasto rozszerzone, a na drugim segmencie odwłoka znajdują się małe wyrostki. Samica ma długie pokładełko.

Szklarnik górskiSzklarnik górski PL

Cordulegaster bidentata

Szklarnik górski (Cordulegaster bidentata) to gatunek ważki z rodziny szklarnikowatych, podobny do szklarnika leśnego. Na segmentach odwłoka od 4 do 7 znajduje się tylko jedna para żółtych plam.

Szklarnik leśnySzklarnik leśny PL

Cordulegaster boltonii

Szklarnik leśny to rzadki u nas przedstawiciel szklarnikowatych, zagrożony wymarciem, bardzo podobny do szklarnika górskiego. Jest to duża ważka. Samica i samiec są podobnie ubarwione. Oczy są zielone i stykają się na czubku głowy w jednym miejscu.

To owady półkuli północnej. W Polsce oba gatunki są rzadkie. Występują nad wodami płynącymi.

Dorosłe osobniki latają w dzień wzdłuż wodnych cieków. Larwy polują zagrzebane w gruncie na dnie płycizn.

Samica zwykle składa jaja w locie, zawisając nad taflą wody i umieszczając pod nią pokładełko. Rozwój larw trwa od 4 do 5 lat.

Zarówno osobniki dorosłe, jak i larwy są drapieżnikami.

Szklarnik leśny podlega ochronie gatunkowej. W Polsce jest to gatunek zagrożony wymarciem, w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt ma status "VU".

Szklarnik górski: Okres lotu szklarnika górskiego.
         Szklarnik leśny: Okres lotu szklarnika leśnego.