Tasznikowate

Tasznikowate (Miridae) to rodzina pluskwiaków różnoskrzydłych, do której zaliczamy na świecie ponad 10 000 gatunków, z czego w Polsce 266 gatunków. Rozróżnienie poszczególnych gatunków jest bardzo trudne.

Ciało spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Ubarwienie bardzo rozmaite w zależności od gatunku, często blade. Mają małą głowę z dość dużymi oczami, zwykle długie czułki, odnóża typu krocznego. Skrzydła są na ogół dobrze wykształcone. Półpokrywy są podzielone na skórzastą nasadę i błoniastą pozostałą część.

Lygocoris pabulinusLygocoris pabulinus PL

Lygocoris pabulinus

Lygocoris pabulinus to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny tasznikowatych. Ubarwienie zielone. Ciało spłaszczone grzbietowo-brzusznie.

Ozdobnik lucernowiecOzdobnik lucernowiec PL

Adelphocoris lineolatus

Ozdobnik lucernowiec (Adelphocoris lineolatus) to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny tasznikowatych. Ciało spłaszczone grzbietowo-brzusznie, o delikatnej budowie i owalnym zarysie kształtu.

• Myrmecoris gracilus

Tasznikowate najczęściej można spotkać na kwiatach na łąkach i polach, skrajach dróg i lasów.

To małe owady o rozmiarach zwykle nie przekraczających 6 mm długości ciała. Na głowie brak przyoczek.

Najczęściej samice w końcu lata składają jaja do tkanek roślin i w tej postaci gatunek najczęściej zimuje.

Większość gatunków odżywia się tkanką roślin okrytonasiennych, część spija soki drzew szpilkowych lub paproci. Niektóre gatunki polują na inne owady.

To najbardziej liczna rodzina pluskwiaków różnoskrzydłych.