Wąsateczka zawilczaneczka  (Nemophora degeerella)
© alessandrozocc - Fotolia.com

Wąsateczka zawilczaneczka

Wąsateczka zawilczaneczka (Nemophora degeerella) to największy motyl z rodziny wąsikowatych w Polsce. Ma złotawe, metalizujące skrzydła pierwszej pary, na których znajduje się charakterystyczna jasna poprzeczka z ciemną obwódką. Wzdłuż skrzydeł biegnie też ciemne kreskowanie. Skrzydła drugiej pary są szare. Czułki są czarne u nasady i białe od połowy ich długości. Czułki samców są bardzo długie. Są czterokrotnie dłuższe niż długość skrzydeł pierwszej pary. Gąsienice są biało-żółte.

Owad ten występuje na terenie całego naszego kraju. Motyla tego można spotkać na wilgotnych terenach w lasach liściastych, w dolinach rzek.

To motyl o dziennej aktywności. Przesiaduje na liściach drzew, przylatuje też do kwiatów. Lata w dni słoneczne. Zimuje gąsienica. Gąsienice budują schronienie z kawałków liści.

Rośliną żywicielką jest zawilec gajowy.

W ciągu roku występują motyle jednego pokolenia.

Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem.

To największy gatunek z wąsikowatych w naszym kraju. Ma czterokrotnie dłuższe czułki (samiec) niż długość skrzydeł.