Wąsikowate

Wąsikowate (Adelidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 300 gatunków. W Polsce żyje 28 gatunków z tej rodziny owadów.

Cechą charakterystyczną tych motyli są bardzo długie czułki oraz skrzydła często z metalicznym połyskiem. Kolor wąskich i nieco wydłużonych skrzydeł pierwszorzędowych jest złoty, srebrny lub zielonkawy. Druga para skrzydeł jest szara lub biała. Pokryte są zwykle strzępiną. Czasem samce charakteryzują duże oczy.

Wąsateczka lśniaczekWąsateczka lśniaczek PL

Nemophora metallica

Wąsateczka lśniaczek (Nemophora metallica) to pospolicie występujący motyl o złotej barwie pierwszej pary skrzydeł i bardzo długich czułkach. Czułki są bardzo długie, a od połowy swej długości mają biały kolor.

Wąsateczka zawilczaneczka Wąsateczka zawilczaneczka PL

Nemophora degeerella

Wąsateczka zawilczaneczka (Nemophora degeerella) to największy przedstawiciel rodziny wąsikowatych w naszym kraju. Ma złotawe, metalizujące skrzydła pierwszej pary, na których znajduje się jasna poprzeczka z ciemną obwódką.

Zwykle motyle te są aktywne za dnia, niektóre gatunki w nocy. Można je zobaczyć w locie w dni słoneczne. Zwykle obecne na łąkach, na granicy lasu, drogach leśnych.

Zimuje gąsienica, czasem nawet dwa razy.

Zwykle samica składa jaja w otworach w liściu, wykonanych pokładełkiem. Gąsienice żerują wewnątrz liścia, po pewnym czasie zmieniają się ich nawyki żywieniowe i żerują na przykład w opadłych liściach.

Rośliny zielne oraz liście drzew liściastych oraz iglastych.