Wielkoskrzydłe

Wielkoskrzydłe (Megaloptera) to rząd owadów uskrzydlonych, do którego zalicza się ponad 100 gatunków, z czego w Polsce występują tylko 4 gatunki. Skrzydła owadów z tego rzędu są owalne, skórzaste, z ciemnymi żyłkami, brązowawe, dachówkowato złożone podczas spoczynku. Czułki krótkie z liczbą członów nie większą niż 40. Odnóża są typu bieżnego. Odwłok zbudowany z 10 segmentów. Dwa ostatnie są przekształcone w narządy rozrodcze.

Wielkoskrzydłe osiągają rozmiary od 10 mm do 7 cm długości ciała. Rozpiętość skrzydeł wynosi co najwyżej 16 cm. Narządy gębowe typu gryzącego, choć owady te rzadko ich używają. Służą one samcom do przytrzymywania samic podczas kopulacji. Przedtułów jest szeroki, połączony ruchomo ze śródtułowiem. Larwy oddychają przez skórę, niektóre za pomocą skrzelotchawek.

Kopulacja odbywa się nad brzegiem zbiornika wodnego. Okres godowy u nas przypada na kwiecień i maj. Samica składa od kilkuset do kilku tysięcy jaj do wody lub na różnego rodzaju obiekty w jej pobliżu. Larwy żyją w wodzie. Larwy rozwijają się od roku do 3 lat. Podczas rozwoju następuje przeobrażenie zupełne. Przeobrażenie następuje w ziemi.

Larwy są drapieżnikami. Polują na inne owady.