Zajadkowate

Zajadkowate (Reduviidae) to duża rodzina owadów z rzędu pluskwiaków różnoskrzydłych, która liczy dziś około 7000 gatunków. W Polsce żyje tylko 9 gatunków z tej rodziny owadów.

Ubarwienie zwykle szare, czarne, czasem kontrastowe. Ciało jest spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Głowa jest niewielka w stosunku do reszty ciała. Oczy mają złożoną budowę. Czułki są nitkowate, długie. Charakterystyczna jest długa, trójczłonowa, zagięta pod spód kłujka. Owady te mają duże przedplecze. Odnóża są typu krocznego, czasem pierwsza para ma również charakter chwytny. Skrzydła są dobrze wykształcone.

Większość gatunków żyje w rejonach tropikalnych. U nas można je spotkać na łąkach, nieużytkach, skrajach lasów, zwykle pośród roślinności.

Zimują jaja. Kłujka może służyć do wydawania dźwięków poprzez pocieranie o fragment przedplecza.

Rozród odbywa się w drugiej połowie lata.

Krajowe zajadkowate są drapieżnikami i polują głównie na inne owady, ale także na wije i pająki. Część gatunków tropikalnych żywi się krwią kręgowców, w tym człowieka.

Gatunki tropikalne żywiące się krwią przenoszą groźną chorobę Chagasa.

Niektóre zajadkowate wydają dźwięki za pomocą kłujki.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu srogonia baldaszkowca
        Okres lotu zajadka domowego.