Zalęszczycowate

Zalęszczycowate (Oedemeridae) to rodzina chrząszczy. W Polsce żyje 26 gatunków z tej rodziny owadów w siedmiu rodzajach.

Ciało tych owadów jest silnie wydłużone. Ich głowa jest mała, oczy dość duże, wypukłe, czułki są najczęściej nitkowate. Pokrywy skrzydłowe od połowy długość delikatnie rozchodzą się na boki. Chrząszcze te zwykle mają niewielkie rozmiary ciała. Ubarwienie jest często metaliczne, zielone, niebieskie, czasem żółtawe. U owadów z rodzaju Oedemera występuje dymorfizm płciowy. Samce mają mocno zgrubiałe uda tylnych odnóży.

Owady te najłatwiej znaleźć na łąkach w bliskości lasów oraz w lasach. Są obecne na terenie całego kraju, ale tylko nieliczne gatunki występują pospolicie.

Okres godowy przypada na wiosnę i wczesne lato. Rozwój trwa rok.

Dorosłe osobniki żywią się nektarem i pyłkiem kwiatów, larwy żywią się tkanką roślinną, żyjąc w łodygach roślin, często martwych. Larwy pewnych gatunków drążą korytarze w drewnie drzew.

Owady te należą do chrząszczy zapylających.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres występowania imago lęszczycy wielkiej.
        Okres występowania postaci dorosłej zalęszczycy.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?