Ziemnokraski

Ziemnokraski (Brachypteraciidae) to rodzina ptaków z rzędu kraskowych. Zaliczamy do nich 5 gatunków ptaków, wcześniej zaliczanych do rodziny kraskowatych.

Upierzenie często barwne. Sylwetka krępa. Nogi silniejsze niż u kraskowatych.

DziwokraskaDziwokraska

Uratelornis chimaera

Dziwokraska (Uratelornis chimaera) to gatunek ptaka z rodziny ziemnokrasek. Wierzch brązowy z kreskowaniem. Ogon dość długi, prążkowany. Nogi dość długie, szarawe. Gardło białe, biały wąs. Na skrzydle niebieskawa plama.

Ziemnokraska obrożnaZiemnokraska obrożna

Brachypteracias leptosomus

Ziemnokraska obrożna (Brachypteracias leptosomus) to gatunek ptaka z rodziny ziemnokrasek. Upierzenie w brązowej tonacji z jasnymi piórami, obrożą na szyi. Spód jasno prążkowany, na policzkach białe plamki.

• kurtokraska rudogłowa (Atelornis crossleyi)
  • kurtokraska białogardła (Atelornis pittoides)
  • ziemnokraska łuskowana (Geobiastes squamiger)

Ziemnokraski występują tylko na Madagaskarze.

Prawie wszystkie gatunki są zagrożone wymarciem.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Kolorowe ptaki Polski

W Polsce wbrew powszechnej opinii gniazdują ptaki o jaskrawych i ciekawych barwach, dość często prezentujące całą gamę kolorów. Oto nasza lista.