Zwińcowate

Zwińcowate (Lygaeidae) to rodzina pluskwiaków różnoskrzydłych, która liczy dziś około 4000 gatunków. W Polsce żyje ponad 100 gatunków z tej rodziny owadów.

To owady o spłaszczonej grzbieto-brzusznie budowie ciała, dość smukłe, często ubarwione ostrzegawczo w czerwienie. Na pokrywach nierzadko ciekawe rysunki.

Rhyparochromus vulgarisRhyparochromus vulgaris PL

Rhyparochromus vulgaris

To dość pospolity w Polsce przedstawiciel zwińcowatych. Pluskwiak ten ma ciało spłaszczone grzbieto-brzusznie, małą głowę z wyłupiastymi oczami po bokach. Czułki są dość długie. Pokrywy skrzydłowe brązowawe z czarno-żółtym rysunkiem.

Dimorphopterus spinolaeDimorphopterus spinolae

Dimorphopterus spinolae

Dimorphopterus spinolae to gatunek owada z rodziny zwińcowatych. Ubarwienie ciemne. Czułki i odnóża są brązowo-żółte. skrzydła u nasady żółtawe, krótkie, na końcach mlecznobiałe.

Oxycarenus pallensOxycarenus pallens PL

Oxycarenus pallens

Oxycarenus pallens to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny zwińcowatych. Ubarwienie głowy ciemne. Przedplecze jasne z ciemnym paskiem. Skrzydła przeźroczyste.

Zwiniec rycerzykZwiniec rycerzyk PL

Lygaeus equestris

Zwiniec rycerzyk to pluskwiak z rodziny zwińcowatych. Ciało spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Wierzch pięknie ubarwiony. Wyraźnie widać na czerwonym tle czarny rysunek i białe plamy na zakrywce.

Większość gatunków żyje w tropikach. W Polsce przedstawicieli tej rodziny owadów można spotkać na terenie całego kraju.

Większość odżywia się nasionami i innymi częściami roślin. Są też gatunki drapieżne i odżywiające się grzybami. W tropikach można znaleźć gatunki krwiopijne.