Zwińcowate

Zwińcowate (Lygaeidae) to rodzina pluskwiaków różnoskrzydłych, która liczy dziś około 4000 gatunków. W Polsce żyje ponad 100 gatunków z tej rodziny owadów.

To owady o spłaszczonej grzbieto-brzusznie budowie ciała, dość smukłe, często ubarwione ostrzegawczo w czerwienie. Na pokrywach nierzadko ciekawe rysunki.

Rhyparochromus vulgarisRhyparochromus vulgaris PL

Rhyparochromus vulgaris

To dość pospolity w Polsce przedstawiciel zwińcowatych. Pluskwiak ten ma ciało spłaszczone grzbieto-brzusznie, małą głowę z wyłupiastymi oczami po bokach. Czułki są dość długie. Pokrywy skrzydłowe brązowawe z czarno-żółtym rysunkiem.

• Zwiniec rycerzyk (Lygaeus equestris)

Większość gatunków żyje w tropikach. W Polsce przedstawicieli tej rodziny owadów można spotkać na terenie całego kraju.

Większość odżywia się nasionami i innymi częściami roślin. Są też gatunki drapieżne i odżywiające się grzybami. W tropikach można znaleźć gatunki krwiopijne.