Zwójkowate

Zwójkowate (Tortricidae) to duża rodzina motyli, która liczy dziś około 5000 gatunków. W Polsce żyje aż 446 gatunków z tej rodziny owadów. Wiele z nich trudno jest oznaczać amatorom.

To motyle o niewielkich rozmiarach, zwykle pięknie ubarwione. Różnorodność barw jest bardzo duża. Często pierwsza para skrzydeł jest brązowa, czasem kolorowa, z wyraźnym rysunkiem. Druga para jest na ogół jednolicie ubarwiona. Wiele gatunków bardzo trudno od siebie odróżnić. Niektóre samice nie są zdolne do lotu.

Zwójka tęczowanaZwójka tęczowana PL

Olethreutes arcuella

Zwójka tęczowana (Olethreutes arcuella) to gatunek motyla z rodziny zwójkowatych. Skrzydła pierwszej pary pomarańczowe w skomplikowany wzór kolorowych plam, kresek i przepasek.

Zwójka zieloneczkaZwójka zieloneczka PL

Tortrix viridana

Zwójka zieloneczka (Tortrix viridana) to motyl, szkodnik dębów o zielonych lub żółtawozielonych skrzydłach, zakończonych białą strzępiną. Druga para skrzydeł jest szara. Silnie zbudowany odwłok jest także szary.

• Owocówka jabłkóweczka (Cydia pomonella)
  • Exapate congelatella

Motyle te występują na terenie całego kraju. W Europie żyje około 500 gatunków. Znakomita większość przedstawicieli tej rodziny żyje w tropikach.

Motyle te latają w nocy i wieczorem. Gąsienice doprowadzają do zwijania liścia w rurkę. Stąd wywodzi się nazwa rodziny.

W zależności od gatunku występuje 1-3 pokolenia w ciągu roku.

Gąsienice żywią się liśćmi drzew i krzewów liściastych, rzadziej iglastych lub roślin zielnych. Rośliny żywicielki ułatwiają identyfikację gatunków. Niektóre gatunki żerują wewnątrz tkanek roślin (korzenie, łodygi, liście, owoce).

Wiele gatunków to szkodniki drzewostanów.

Zwójka tęczowana: Okres lotu zwójki tęczowanej.
          Zwójka zieloneczka: Obserwujemy postać dorosłą zwójki zieloneczki.