Zwójkowate

Zwójkowate (Tortricidae) to duża rodzina motyli, która liczy dziś około 5000 gatunków. W Polsce żyje aż 446 gatunków z tej rodziny owadów. Wiele z nich trudno jest oznaczać amatorom.

To motyle o niewielkich rozmiarach, zwykle pięknie ubarwione. Różnorodność barw jest bardzo duża. Często pierwsza para skrzydeł jest brązowa, czasem kolorowa, z wyraźnym rysunkiem. Druga para jest na ogół jednolicie ubarwiona. Wiele gatunków bardzo trudno od siebie odróżnić. Niektóre samice nie są zdolne do lotu.

Motyle te występują na terenie całego kraju. W Europie żyje około 500 gatunków. Znakomita większość przedstawicieli tej rodziny żyje w tropikach.

Motyle te latają w nocy i wieczorem. Gąsienice doprowadzają do zwijania liścia w rurkę. Stąd wywodzi się nazwa rodziny.

W zależności od gatunku występuje 1-3 pokolenia w ciągu roku.

Gąsienice żywią się liśćmi drzew i krzewów liściastych, rzadziej iglastych lub roślin zielnych. Rośliny żywicielki ułatwiają identyfikację gatunków. Niektóre gatunki żerują wewnątrz tkanek roślin (korzenie, łodygi, liście, owoce).

Wiele gatunków to szkodniki drzewostanów.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu zwójki tęczowanej.
          Obserwujemy postać dorosłą zwójki zieloneczki.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?