Aksis, czytal

Aksis, jeleń aksis, czytal (Axis axis) to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych o płowym lub rudym ubarwieniu sierści. Na ciele szereg białych cętek wzdłuż grzbietu i boków. Spód ciała i ogon wyraźnie jaśniejszy. Na grzbiecie znajduje się ciemna pręga. Poroże ma trzy odgałęzienia. To jeden z najpiękniej ubarwionych jeleni na świecie.

Aksis, czytal(Axis axis)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Cejlon i Indie. Gatunek zaaklimatyzował się w Australii, Nowej Zelandii i Ameryce Południowej. Zamieszkuje otwarte tereny lub obrzeża dżungli, zawsze w pobliżu wodnych akwenów.

Aktywny w dzień. Żyje w stadach złożonych z 30-50 samic i kilku samców. Stadu przewodzi silny byk z dużym porożem. W okresie zrzucania poroża stado rozprasza się. Chętnie przebywa w okolicach zbiorników wodnych. Bardzo dobrze pływa.

Czytal żywi się trawami, liśćmi, korą drzew, młodymi pędami bambusa.

Rozmnaża się przez cały rok. Ciąża trwa 210-240 dni. Samica zwykle rodzi 2 młode, które dość długo pozostają przy matce.