Jeleniowate

Jeleniowate (Cervidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 37 gatunków w 16 rodzajach. W Polsce żyją 4 gatunki z tej rodziny ssaków. Szczątki kopalne pochodzą od oligocenu.

Są to duże zwierzęta o długich kończynach. Na głowie u samców występuje poroże w postaci rozgałęzionych wyrostków na kości czołowej, które zwykle zwierzęta raz w roku zrzucają. Samica renifera również ma poroże, co jest wyjątkiem wśród jeleniowatych. Boczne palce kończyn są szczątkowe. W uzębieniu brak górnych siecznych zębów.

Daniel zwyczajnyDaniel zwyczajny PL

Dama dama

Daniel zwyczajny to rodzimy, piękny ssak z rodziny jeleniowatych, zamieszkujący obszary nizinne, niezbyt gęste lasy liściaste poprzecinane łąkami i polami uprawnymi. Żyje w stadach. Stare samce czasem żyją samotnie. Byki w okresie godowym staczają walki.

Jeleń szlachetnyJeleń szlachetny PL

Cervus elaphus

Jeleń, zwany też szlachetnym, to piękny ssak łowny, występujący także w naszym kraju. Ciało pokryte brązowym futrem latem, szarym zimą. Kark i brzuch u samców nieco ciemniejszy. Na zadzie znajduje się jasna plama

Jeleń wschodniJeleń wschodni PL

Cervus nippon

Jeleń wschodni, sika (Cervus nippon) to gatunek parzystokopytnego ssaka z rodziny jeleniowatych, obecny również w Polsce. Jest podobny do jelenia szlachetnego ale ma dużo mniejsze rozmiary. Dymorfizm płciowy jest wyraźny.

ŁośŁoś PL

Alces alces

Łoś to największy ssak z rodziny jeleniowatych, występujący w Polsce. Ma łopatowate lub konarowate poroże. Jego ulubionym środowiskiem są lasy z torfowiskami i trzęsawiskami, bagnami, jeziorami.

Sarna europejskaSarna europejska PL

Capreolus capreolus

Sarna to często spotykany w Polsce ssak łowny zamieszkujący nasze pola, łąki i lasy. W Polsce ssak łowny. Samica (koza, siuta) jest mniejsza od samca. Samiec (kozioł) ma niewielkie poroże.

Aksis czytal

Axis axis

Aksis, nazywany także czytalem, to ssak z rodziny jeleniowatych o płowym lub rudym ubarwieniu sierści z Indii i Cejlonu. Na ciele szereg białych cętek wzdłuż grzbietu i boków. Spód ciała i ogon wyraźnie jaśniejszy.

BarasingaBarasinga

Rucervus duvaucelii

Barasinga to ssak z rodziny jeleniowatych z Indii. Samce mają silnie rozgałęzione poroże, które dochodzi do 1 m długości. Jest cenionym zwierzęciem łownym.

Barasinga tykoczelna, jeleń EldaBarasinga tykoczelna, jeleń Elda

Rucervus eldii

Barasinga tykoczelna, jeleń Elda (Rucervus eldii) to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych.Sierść brunatna. Poroże tylko u samców i ma długi główny pień główny.

Daniel mezopotamskiDaniel mezopotamski

Dama mesopotamica

Daniel mezopotamski, daniel perski (Dama mesopotamica) to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych, dawniej uważany za podgatunek daniela. Samiec ma masywne poroże.

Jeleniak bagienny

Blastocerus dichotomus

Jeleniak bagienny (Blastocerus dichotomus), dawniej jeleń bagienny, to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych. Umaszczenie płowe z jasnym spodem i ciemniejszymi nogami w dolnej części.

Jelonek czubatyJelonek czubaty

Elaphodus cephalophus

Jelonek czubaty (Elaphodus cephalophus) to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych, bliski krewniak mundżaka. Szczeciniasta sierść jest brązowa, biaława na brzuchu. Głowa i szyja są ciemno umaszczone. Na głowie charakterystyczny czub z włosia.

MiluMilu

Elaphurus davidianus

Milu to nie występujący już w dzikim stanie piękny gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych. Pochodzi z Chin. Cechą charakterystyczną milu jest bardzo długi ogon, wydłużona głowa, niewielkie uszy, cienkie kończyny, szerokie kopyta.

MulakMulak

Odocoileus hemionus

Mulak to piękny ssak z rodziny jeleniowatych, pochodzący z Ameryki Północnej. Poroże ma taką cechę, że jego każdy pień jest rozgałęziony na prawie dwie równe części.

Mundżak chińskiMundżak chiński

Muntiacus reevesi

Mundżak chiński to podgatunek mundżaka - ssaka z rodziny jeleniowatych o krótkich nogach. Jest jednym z najmniejszych przedstawicieli jeleniowatych. Jest jednym z najmniejszych przedstawicieli jeleniowatych.

Mundżak laotańskiMundżak laotański

Muntiacus rooseveltorum

Mundżak laotański (Muntiacus rooseveltorum) nazywany też mundżakiem Roosvelta, to bardzo rzadki przedstawiciel rodziny jeleniowatych, którego niedawno odnaleziono po ponad 100 latach od ostatnich obserwacji.

PuduPudu

Pudu puda

Pudu jest najmniejszym przedstawicielem jeleniowatych. Żyje w Ameryce Południowej. Cechą charakterystyczną jest bardzo krótkie poroże, nierozgałęzione, ledwo wystające ponad sierść.

Renifer, ren, karibuRenifer, ren, karibu

Rangifer tarandus

Renifer, zwany też renem albo karibu, to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych. Jest zwierzęciem łownym oraz domowym. Umożliwia byt Lapończykom i innych ludów północy. Dostarcza mleka, skóry, mięsa i siły pociągowej.

WapitiWapiti

Cervus elaphus canadensis

Wapiti to nazwa amerykańskich podgatunków jelenia. Poroże może ważyć nawet 25 kg. Żyje w małych stadach po kilkanaście osobników. Jest płochliwy i bojaźliwy.

• Axis calamianensis
  • Axis kuhlii
  • jelonek bengalski (Axis porcinus)
  • Capreolus pygargus
  • jeleń białowargi (Cervus albirostris)
  • Cervus canadensis
  • jeleń bucharski (Cervus elaphus bactrianus)
  • jeleń karłowaty (Cervus elaphus corsicanus)
  • jeleń syberyjski (Cervus elaphus xanthopygus)
  • jeleń Elda (Cervus eldi)
  • Cervus hanglu
  • jeleń Dybowskiego (Cervus nippon dybovskii)
  • jeleń japońśki (Cervus nippon nippon)
  • Elaphodus cephalophus
  • Hippocamelus antisensis
  • Hippocamelus bisulcus
  • jelonek błotny (Hydropotes inermis)
  • Mazama americana
  • Mazama bororo
  • Mazama bricenii
  • Mazama chunyi
  • Mazama gouazoubira
  • Mazama nana
  • Mazama nemorivaga
  • Mazama pandora
  • Mazama rufina
  • Mazama temama
  • jeleń olbrzymi (Megaloceros giganteus †)
  • Muntiacus atherodes
  • Muntiacus crinifrons
  • Muntiacus feae
  • Muntiacus gongshanensis
  • Muntiacus montanus
  • Muntiacus muntjak
  • Muntiacus puhoatensis
  • Muntiacus putaoensis
  • Muntiacus truongsonensis
  • Muntiacus vaginalis
  • Muntiacus vuquangensis
  • jeleń pampasowy (Odocoileus bezoarticus)
  • jeleń bagienny (Odocoileus dichotomus)
  • jeleń wirgiński (Odocoileus virginianus)
  • Ozotoceros bezoarticus
  • Pudu mephistophiles
  • Rucervus schomburgki
  • Rusa alfredi
  • Rusa marianna
  • Rusa timorensis
  • Rusa unicolor

Nie występują jedynie w Australii i na Antarktydzie. Zajmują środowiska leśne (większość) i tereny otwarte.

Gromadzą się w stada. Renifery odbywają dalekie wędrówki.

Są zazwyczaj poligamiczne. Samce gromadzą kilka samic w haremy. W ciepłym klimacie rozmnażanie przebiega przez cały rok, w klimacie umiarkowanym okres rui przypada na jesień. Młode są często cętkowane.

Ich pokarm to liście drzew i krzewów.

Wszystkie gatunki są łowne. Renifer ma duże znaczenie w gospodarce człowieka.

Aksis czytal: Okres godowy jelenia aksis.
          Daniel zwyczajny: Trwa okres godowy danieli
           Daniel zwyczajny: Na świat przychodzą młode daniele
           Daniel zwyczajny: Daniel zrzuca poroże
           Jeleń szlachetny: Jelenie zmieniają szatę na letnią
           Jeleń szlachetny: Na świat przychodzą młode jelenie
          Jeleń szlachetny: Rozpoczyna się rykowisko jeleni
          Jeleń szlachetny: Samiec jelenia zrzuca poroże
      Jeleń szlachetny: Rośnie poroże samców jelenia
         Jeleń wschodni: Trwa ruja u jelenia wschodniego.
          Jeleń wschodni: Sika rodzi młode.
         Łoś: Trwa ruja łosia