logo

Renifer, ren, karibu

Renifer, ren, karibu (Rangifer tarandus) to gatunek ssaka z rodziny jeleniowatych. Nazwę karibu stosuje się dla podgatunków północnoamerykańskich. Samice są znacznie mniejsze od samców. Ubarwienie sierści od ciemnobrązowego do białego. Sierść jest wełnista, o dobrych właściwościach izolacyjnych. Chroni zwierzę przed utratą ciepła. Poroże występuje zarówno u samców jak i u samic, czego nie obserwujemy u innych jeleniowatych. Poroże jest dość duże, czasem łopatowate. Samce zrzucają je na początku zimy, samice - wiosną. Ren ma szerokie racice, co ułatwia poruszanie się po śniegu. Ren jest zwierzęciem łownym oraz domowym. Umożliwia byt Lapończykom i innych ludów północy. Dostarcza mleka, skóry, mięsa i siły pociągowej.

Tajga i tundra we wszystkich obszarach arktycznych, a więc Ameryka Północna i Eurazja. W Skandynawii występuje nawet na wysokości do 2000 m n.p.m.

Ogromne stada wędrują na bardzo duże odległości w poszukiwaniu pokarmu.

Zimą pokarm stanowią porosty i gałązki. Latem renifery zjadają trawę, liście, zioła, mchy, gałązki, grzyby. W okresie głodu zjadają też małe ssaki, pisklęta, jaja ptasie, ryby. Na lemingi urządzają polowania.

Okres godowy przypada na połowę września. Od 5 do 40 samic gromadzi się wokół samca w haremie. Ciąża trwa 192-246 dni. Młode przychodzą na świat nierzadko podczas mrozów od maja do czerwca. Samica rodzi zwykle jedno młode, które tuż po narodzeniu (po dwóch godzinach) zaczyna samodzielnie chodzić. Samica karmi młode przez 5-6 miesięcy.

Podczas epoki lodowcowej był także zwierzęciem spotykanym w Polsce. Dziś spotyka się jego szczątki kopalne.

Renifery w bajkach stanowią zaprzęg Świętego Mikołaja.