Jeleń wschodni, sika (Cervus nippon)
© chris2766 - Fotolia.com

Jeleń wschodni, sika

Jeleń wschodni, sika (Cervus nippon) to gatunek parzystokopytnego ssaka z rodziny jeleniowatych, obecny również w Polsce. Jest podobny do jelenia szlachetnego ale ma dużo mniejsze rozmiary. Dymorfizm płciowy jest wyraźny. Samiec jest większy od samicy, lepiej zbudowany, ma okazałe poroże. Charakterystyczne są duże uszy. Ubarwienie zmienne: od brunatnego, rdzawego, szarego po prawie czarne. Latem na ciele widać duże cętki. Jesienią i zimą u samców pojawia się grzywa na szyi.

Jest to jeleń pochodzący z Azji (Syberia po Japonię), który do Polski trafił około 100 lat temu. Występuje bardzo rzadko i tylko na niewielkim obszarze kraju, najliczniej w okolicy Elbląga, a także rzadko na Śląsku (Kobiór) i w okolicy Olsztyna. Czasem spotyka się go w hodowlach. Sikę introdukowano w wielu państwach Europy, gdzie występuje dziś wyspowo. Jeleń wschodni został także introdukowany do Australii, Nowej Zelandii, Ameryki Północnej i Afryki. Preferuje leśne i podmokłe środowisko.

Sika żyje w małych grupach, osobno samce i osobno samice z młodymi. Jeleń ten jest najbardziej aktywny zwykle rano i wieczorem. Jest zwierzęciem osiadłym i potrzebuje niewielkiego terytorium, którego broni. Jeleń wschodni żyje 15 lat.

Długość ciała osiąga 120-150 cm, ogon ma długość do 15 cm. Wysokość w kłębie wynosi od 75 do 95 cm. Samice ważą od 30 do 40 kg, samiec może osiągnąć ciężar 70 kg.

Sika zjada rośliny zielne, w tym trawy i liście oraz gałązki drzew i krzewów. Zimą zjada korę drzew.

Ruja przypada na okres od połowy września do końca listopada. Kopulacja jest bardzo krótka - trwa kilka sekund. Samica rodzi po 230 dniach od zapłodnienia zwykle jedno młode w maju lub czerwcu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek obcy w Polsce. Nie wymaga ochrony. Krzyżuje się z rodzimym jeleniem szlachetnym. Przenosi też obce pasożyty. Jest zwierzęciem łownym z okresem ochronnym.