PL

Łoś

Łoś (Alces alces) to największy ssak z rodziny jeleniowatych, występujący w Polsce. Ma bardzo silną głowę i kończyny. Ma łopatowate lub konarowate poroże, którego rozpiętość sięga 160 cm. Typ poroża zależy od tego co łoś zjada. Poroże nosi jedynie samiec. Samica nazywana jest łoszą lub klępą. Jest mniejsza od samca. Sierść latem jest ciemnobrunatna, czasem czarna, zimą - szara. Ma jaśniejsze nogi (prawie białe). Młode mają rudą sierść nie są cętkowane jak większość innych jeleniowatych. Poroże zrzucają od grudnia do stycznia. Łoś ma bardzo dobry słuch i słaby wzrok.

Czasem rozróżnia się dwa gatunki:
Alces alces, (Linnaeus, 1758), zamieszkujący obszar Europy i wschodniej części Azji
Alces americanus, (Clinton, 1822), zamieszkujący obszar Ameryki Północnej i wschodniej części Azji (głównie Syberię).

Łoś (Alces alces)
© Corel Co.

Półwysep Skandynawski, północna część wschodniej Europy, północna część Mongolii i Chin, Alaska, Kanada, północna część USA. W Polsce można go spotkać w okręgu białostockim oraz w Kampinoskim Parku Narodowym. Lasy z torfowiskami i bagnami.

Jego ulubionym środowiskiem są lasy z torfowiskami i trzęsawiskami, bagnami, jeziorami.

Aktywny rano i wieczorem, żeruje też w nocy. Bardzo dobrze i wytrwale pływa. Porusza się powoli i niezgrabnie. Nigdy nie galopuje.

Jest zwierzęciem cichym. Odzywa się w zasadzie tylko podczas godów.

Żyje samotnie lub w małych grupach rodzinnych. Latem spotkać można samca z jedną lub dwiema samicami i młodymi. Zimą spotyka się większe grupy.

Rośliny zielne, młode pędy, kora osiki, topoli, wierzby, brzozy.

Okres godowy trwa od sierpnia lub września przez 4 tygodnie do października w Eurazji, do listopada w Ameryce. Samce walczą o samice. Ciąża trwa 242-250 dni, po której samica rodzi zwykle 1-2 młode w kwietniu lub maju. Karmi je mlekiem do 4 miesięcy. Młode już w drugim tygodniu życia pobierają pokarm roślinny. Matka opiekuje się młodymi do 2 lat, wtedy też młode osiągają dojrzałość płciową (czasem do 3 lat). Po 5 latach młode osiągają dorosłe rozmiary.

Jest to największy ssak z rodziny jeleniowatych.

Ile waży łoś?

Dorosły samiec łosia może ważyć nawet 800 kg, a samicy do 375 kg.

Jak nazywa się samica łosia?

Samica łosia to klępa lub łosza.

Czy łoś jest pod ochroną?

Tak, w Polsce łoś podlega ochronie gatunkowej przez cały rok.

Czy można oswoić łosia?

Tak, to możliwe. Były już próby wykorzystywania łosi jako zwierząt pociągowych, do rozwożenia poczty, a co dziwniejsze jako wierzchowce w Szwecji w XVIII w.