Sklep naukowy

Batrachokształtne (Batrachoidiformes)

Batrachokształtne (Batrachoidiformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy jedną rodzinę z 69 gatunkami. Są nieco podobne do szkaradnic. Nazwa angielska sugeruje podobieństwo tych ryb do ropuch.

Batrach mruczącyBatrach mruczący (Allenbatrachus grunniens)

Batrach mruczący (Allenbatrachus grunniens) to ryba z rodziny batrachowatych.

Nazwa rzędu
Batrachokształtne (Batrachoidiformes)
Wszystkie morza i oceany strefy tropikalnej i umiarkowanej.
Podtyp: Kręgowce (Vertebrata)
Gromada: Ryby kostnoszkieletowe (Osteichtyes)
Rząd: Batrachokształtne (Batrachoidiformes)
Od 3,5 cm do 1,7 m długości ciała.

• Opsanus tau

Rodziny

• Batrachowate (Batrachoididae)

Większość gatunków żyje w przybrzeżnych wodach obu Ameryk, Afryki i Australii wraz z Indonezją. Preferują dno. Co najmniej jeden gatunek jest słodkowodny.

To bardzo płochliwe ryby. Mają zwyczaj czatowania w bezruchu na swoją ofiarę. Niektóre gatunki są bardzo agresywne i gryzą, zwłaszcza w okresie rozrodu. Na ogół ryby te żyją w jamach, szczelinach skalnych, otworach w mule, rzadziej w muszlach i ludzkich odpadkach.

Ryby te wydają dźwięki w postaci chrząknięć, pomruków, rechotu czy gwizdnięć.

Ryby te są wyposażone w 1-4 kolce na pokrywie skrzelowej, kolejne 2-3 w płetwie grzbietowej. Niektóre gatunki są jadowite. Głowa batrachów jest bardzo szeroka i spłaszczona. Wokół otworu gębowego znajdują się mięsiste wyrostki i wąsy. Tułów ma kształt walca i zwęża się ku tyłowi. Oczy są umieszczone wysoko na głowie. Niektóre gatunki mają linię narządów świetlnych. Ciało mają zwykle brązowawe, szarawe, zielonkawe o kamuflującym wzorze. Tylko niektóre gatunki żyjące na rafie mają żywą kolorystykę.

Ryby te opiekują się swoim potomstwem. Jest to istotna cecha, która kompensuje niską rozrodczość. Samiec przyzywa odgłosami samicę, która wpływa do nory i składa jaja w ilości do 100 sztuk. Samiec je zapładnia. Każde jajo jest przytwierdzane do ściany nory. Do tego samego gniazda samiec przywołuje także inne samice. Potomstwem opiekuje się samiec. Nie opuszcza w ogóle gniazda. Po 3-4 tygodniach mała rybka uwalnia się z przytwierdzenia do ścianki gniazda, którego jednak nie opuszcza aż do osiągnięcia samodzielności.

Ryby te odżywiają się krabami, krewetkami, skorupiakami, głowonogami, mięczakami, jeżowcami, rybami. Młode osobniki są kanibalami.

Żadne gatunki nie są zagrożone wymarciem.

To najlepsi opiekunowie swoich młodych ze wszystkich ryb.

Niektóre gatunki potrafią przeżyć bez wody nawet dobę.

To jedne z nielicznych ryb, które wydają dźwięki. Szczególnie podczas tarła odgłosy mogą być tak głośne, że aż nie do zniesienia dla ludzi znajdujących się w pobliżu.

Galeria zdjęć