Biegacz złocisty, biegacz złoty

Biegacz złocisty, biegacz złoty (Carabus auratus) to gatunek chrząszcza z rodziny biegaczowatych o złocistozielonych pokrywach skrzydłowych, głowie i przedpleczu. Pokrywy żeberkowane. Od spodu czarny. Odnóża żółtobrązowe, rozjaśnione w porównaniu do biegacza zielonożółtego. Cztery człony czułków żółte lub czerwone. Stopy ciemne. Głowa i przedplecze są delikatnie pomarszczone z małymi punkcikami.

Chrząszcz złocisty występuje jedynie w zachodniej i środkowej części Europy. W Polsce spotykany wyspowo na polach, łąkach, zadrzewieniach i zaroślach śródpolnych, także na skrajach lasów, miejscami występuje licznie.

Zimuje postać dorosła owada. Larwy żyją w glebie. Chrząszcz złocisty jest aktywny za dnia. Dożywa dwóch lat.

Osiąga długość ciała do 17-30 mm.

Larwy są drapieżnikami. Postać dorosła poluje na ślimaki i inne bezkręgowce. Zjada także padlinę i nasiona roślin.

Samica składa jaja do ziemi w maju. Przepoczwarzenie następuje w końcu lata w specjalnych kolebkach w glebie.

Gatunek ten w Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

Carabus szekelyi
ikonaBiegacz zielonozłoty
Carabus auronitens
Biegaczowate

Największy chrząszcz na świecie

Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?