Bryzgunowate

Bryzgunowate (Cimbicidae) to rodzina owadów z rzędu błonkówek, do której zaliczamy około 130 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 27 z nich.

To dość duże błonkówki. Ciało jest szerokie, spłaszczone, a czułki są zakończone dobrze widoczną buławką. Na ogół brązowe skrzydła w spoczynku są lekko rozpostarte, odkrywając odwłok.

Larwy posiadają głowę dość dużych rozmiarów, są kryptycznie ubarwione.

Bryzgun brzozowiecBryzgun brzozowiec PL

Cimbex femorata

Bryzgun brzozowiec (Cimbex femorata) to gatunek błonkówki z rodziny bryzgunowatych. Ciało szerokie, lekko spłaszczone. Gatunek zmienny w ubarwieniu. Odwłok samicy może być czarny, czerwony, żółty lub brązowy, czasami z żółtawymi plamami na bokach.

• Cimbex connatus
  • Cimbex fagi
  • Cimbex luteus

Owady te związane są z drzewami liściastymi, najczęściej z brzozą, olszą i wierzbą, a także z niektórymi bylinami.

Zimuje postać larwy w kokonie.

Długość ciała wynosi od 8 do 30 mm. Aparat gębowy typu gryzącego.

Samica składa jaja wewnątrz rośliny. Larwy są powolne. W Polsce występuje zwykle jedno pokolenie w roku. Przeobrażenie jest typu zupełnego.

Osobniki dorosłe spijają soki roślinne po nacięciu ich żuwaczkami.

Bryzgun brzozowiec: Okres lotu bryzguna brzozowca.