Czerwończyk fioletek

Czerwończyk fioletek (Lycaena helle) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o wyraźnie zaznaczonym dymorfizmie płciowym i sezonowym. Skrzydła są brunatne z pomarańczowymi plamami oraz z fioletowym nalotem. Więcej fioletu można znaleźć na skrzydłach samców. Brzegi skrzydeł są białe. Od spodu skrzydła mają pomarańczowy i beżowy kolor z ciemnymi plamkami.

Czerwończyk fioletek (Lycaena helle)

© creativenature.nl - Fotolia.com

To bardzo rzadko występujący w naszym kraju motyl, znany z pojedynczych i rozproszonych stanowisk. Jest gatunkiem palearktycznym. Występuje w Europie i Azji. Preferuje wilgotne środowiska. Szukać go należy na torfowiskach, w dolinach rzek, na podmokłych łąkach.

Obszar, po którym porusza się motyl jest niewielki, zwykle zaledwie kilkadziesiąt metrów kwadratowych. Zimuje w stadium poczwarki.

Gąsienice żerują na rdeście wężowniku.

W ciągu roku od maja do sierpnia występują u nas dwa pokolenia.

W Polsce gatunek ten jest chroniony prawnie. W Polskiej Czerwone Księdze Zwierząt ma status narażonego na wymarcie - VU.

Jako wyjątek pośród czerwończyków motyl ten zimuje w stadium poczwarki.

Okres lotu czerwończyka fiolecika.

Quiz

Rozwiąż quiz powiązany tematycznie z tym artykułem i zweryfikuj swoją wiedzę.