Modraszkowate

Modraszkowate (Lycaenidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje 50-60 gatunków z tej rodziny owadów. Dzielimy je na: czerwończyki (Lycaenini), ogończyki (Theclini) oraz modraszki (Polyommatini).

To niewielkie motyle, zwykle o niebieskich, brązowych, pomarańczowych i białych skrzydłach. Często występuje dymorfizm płciowy. Samice są ciemniej ubarwione. Samce z kolei mają krótszą pierwszą parę nóg. Czułki są mają czarno-białe prążki.

Gąsienice mają oryginalne kształty, spłaszczone. Głowa może się chować w pierwszym segmencie.

lekcje
Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1

Poznaj najpiękniejsze, najbardziej pospolite motyle dzienne Polski. Naucz się je rozpoznawać.

Testy

Testy pozwalają zweryfikować wiedzę po każdej lekcji.

ikona Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1.

Prosty test, który sprawdzi twoją umiejętność rozpoznawania najpiękniejszych i najbardziej pospolitych motyli dziennych Polski

Czerwończyk dukacik
Czerwończyk dukacik PL

Heodes virgaureae

Czerwończyk dukacik to mały i pospolity motyl dzienny o czerwonych skrzydłach. Skrzydła samca są jednolicie czerwone, ich końce są ciemne. Skrzydła samic mają wyraźny wzór ułożony z ciemnych plam.

Czerwończyk fioletekCzerwończyk fioletek PL

Lycaena helle

Czerwończyk fioletek (Lycaena helle) to mały i bardzo rzadki w Polsce motyl o wyraźnym dymorfizmie płciowym i sezonowym, narażony u nas na wyginięcie. Skrzydła są brunatne z pomarańczowymi plamami oraz z fioletowym nalotem.

Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy
Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy PL

Lycaena dispar

Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy (Lycaena dispar) to dość pospolity motyl dzienny o czerwonych skrzydłach z ciemnymi plamkami. W Europie ten gatunek jest coraz rzadszy.

Czerwończyk płomieniec
Czerwończyk płomieniec PL

Lycaena hippothoe

Czerwończyk płomieniec (Lycaena hippothoe) to występujący w całej Polsce niewielki motyl o silnym dymorfiźmie płciowym. Skrzydła pomarańczowe z fioletowym odcieniem. Samice mają skrzydła ciemnobrunatne i mają ciemne plamki.

Czerwończyk uroczekCzerwończyk uroczek PL

Heodes tityrus

To pospolityw Polsce motyl dzienny o brązowoszarych skrzydłach z ciemnymi plamkami. Samiec brązowoszare skrzydła nakrapiane ciemnymi plamkami. Samica ma czerwone pasy na końcach obu skrzydeł.

Czerwończyk zamgleniecCzerwończyk zamgleniec PL

Lycaena alciphron

Czerwończyk zamgleniec (Lycaena alciphron) to występujący w całej Polsce czerwończyk. Ma skrzydła z fioletowym nalotem i ciemnymi plamkami. Spód skrzydeł jest żółtoszary. Tu tez widać dość liczne plamki.

Czerwończyk żarekCzerwończyk żarek PL

Lycaena phlaeas

Czerwończyk żarek (Lycaena phlaeas) to najczęściej występujący czerwończyk. Przystosował się do życia w wielu środowiskach. Występuje prawie w całej Europie. Czułki są dość długie, prążkowane.

Modraszek adonisModraszek adonis PL

Lysandra bellargus

Modraszek adonis to mały motyl dzienny. Skrzydła samca są niebieskie, samicy - ciemnobrunatne. Strzępina ma białą barwę z ciemnym kreskowaniem. W Polsce występuje niezmiernie rzadko.

Modraszek agestisModraszek agestis PL

Aricia agestis

Modraszek agestis (Aricia agestis) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Ma ciemnobrunatne skrzydła z rzędem pomarańczowych plam na brzegu. Skrzydła mają białą strzępinę.

Modraszek aleksisModraszek aleksis PL

Glaucopsyche alexis

Modraszek aleksis (Glaucopsyche alexis) to motyl z rodziny modraszkowatych. Samiec ma błękitne skrzydła z brunatną obwódką. Samica ma skrzydła szarobrunatne. Larwa ma zielonkawy lub ciemnoróżowy kolor z brązowym odcieniem.

Modraszek alkonModraszek alkon PL

Phengaris alcon

Modraszek alkon (Phengaris alcon) to rzadki gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o jasnoniebieskich skrzydłach z wierzchu z wąską czarną obwódką. Zimowanie odbywa się w mrowisku.

Modraszek argiades
Modraszek argiades PL

Cupido argiades

Modraszek argiades (Cupido argiades) to motyl z rodziny modraszkowatych o fioletowych skrzydłach u samców i czarnobrunatnych u samic z lekkim niebieskim odcieniem. Na tylnych skrzydłach niewielkie ogonki.

Modraszek argusModraszek argus PL

Plebejus argus

Modraszek argus (Plebejus argus) to motyl z rodziny modraszkowatych. Samiec ma niebieskofioletowe skrzydła z wierzchu z ciemną obwódką. Samica ma tło skrzydeł brunatne.

Modraszek arionModraszek arion PL

Phengaris arion

Modraszek arion (Phengaris arion) to motyl z rodziny modraszkowatych. Skrzydła z wierzchu są ciemnoniebieskie z charakterystycznymi ciemnymi plamami, układającymi się w półksiężyc.

Modraszek artakserksesModraszek artakserkses PL

Aricia artaxerxes

Modraszek artakserkses (Aricia artaxerxes) to motyl dzienny z rodziny modraszkowatych, podobny do modraszka agestisa, od którego jest większy i ma ciemniejsze ubarwienie skrzydeł.

Modraszek bladyModraszek blady PL

Cupido decolorata

Modraszek blady (Cupido decolorata) to gatunek motyla dziennego z rodziny modraszkowatych bardzo podobny do modraszka alcetas. Różni się od niego budową narządów rozrodczych.

Modraszek dafnidModraszek dafnid PL

Polyommatus daphnis

Modraszek dafnid (Polyommatus daphnis) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Samiec ma niebieskie skrzydła z wierzchu, ciemno obwiedzione, z białą strzępiną.

Modraszek eumedonModraszek eumedon PL

Aricia eumedon

Modraszek eumedon (Aricia eumedon) to motyl dzienny z rodziny modraszkowatych. Skrzydła z wierzchu ciemnobrunatne, tylko u niektórych osobników na tylnych skrzydłach widoczne niewielkie, pomarańczowe plamy.

Modraszek idasModraszek idas PL

Plebejus idas

Modraszek idas (Plebejus idas) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Samce mają niebieskie skrzydła z wierzchu, brzegi ciemne.

Modraszek ikarModraszek ikar PL

Polyommatus icarus

Modraszek ikar (Polyommatus icarus) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o błękitnych skrzydłach z wierzchu u samców, brunatnych u samic. Na zewnątrz skrzydeł samicy znajdują się pomarańczowe plamy.

Modraszek korydonModraszek korydon PL

Polyommatus coridon

Modraszek korydon to mały motyl dzienny. Samica ma brązowe skrzydła. Gąsienica jest owłosiona, niebieskozielona w żółte plamki i paski. Poczwarka ma kolor brunatny. Korydony latają tylko w słoneczne dni.

Modraszek malczykModraszek malczykModraszek malczyk PL

Cupido minimus

Modraszek malczyk (Cupido minimus) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Wierzch skrzydeł ciemnobrunatny, czasem z niebieskim nalotem u samców. Ogonka brak.

Modraszek nausitousModraszek nausitous PL

Phengaris nausithous

Modraszek nausitous (Phengaris nausithous) to motyl dzienny z rodziny modraszkowatych. Samiec ma skrzydła z wierzchu ciemnoniebieskie z czarnymi brzegami i czarnymi plamami.

Modraszek orionModraszek orion PL

Scolitantides orion

Modraszek orion (Scolitantides orion) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Skrzydła z wierzchu czarnobrunatne z niebieskawym odcieniem (samice) lub ciemnoniebieskie (samce). Spód białawy z czarnymi plamkami.

Modraszek semiargusModraszek semiargus PL

Polyommatus semiargus

Modraszek semiargus (Polyommatus semiargus) to motyl z rodziny modraszkowatych o pięknych, błękitnych z fioletowym odcieniem skrzydłach samców i brunatnych samic. Strzępina jest biała. Skrzydła od spodu są szarawe.

Modraszek srebroplamekModraszek srebroplamek PL

Plebejus argyrognomon

Modraszek srebroplamek (Plebejus argyrognomon) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Samce mają niebieskie skrzydła z wierzchu, brzegi ciemne.

Modraszek wieszczek
Modraszek wieszczek PL

Celastrina argiolus

Modraszek wieszczek (Celastrina argiolus) to motyl z rodziny modraszkowatych. Ma niebieskie skrzydła z czarną obwódką. Od spodu skrzydła mają szarawy kolor z niebieskim odcieniem z czarnymi plamkami.

Modraszek wikrama
Modraszek wikrama PL

Pseudophilotes vicrama

Modraszek wikrama (Pseudophilotes vicrama) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych, bardzo podobny do modraszka batona.

Modrogończyk wędrowiecModrogończyk wędrowiec PL

Leptotes pirithous

Modrogończyk wędrowiec (Leptotes pirithous) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Samiec ma skrzydła fioletowe z szarawym obrzeżeniem. Samica ma ubarwienie szarobrunatne z niebieskawym odcieniem pośrodku skrzydła.

Ogończyk akacjowiecOgończyk akacjowiec PL

Satyrium acaciae

Ogończyk akacjowiec (Satyrium acaciae) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Ubarwienie skrzydeł z wierzchu brunatne. Na drugiej parze skrzydeł na ich skraju przepaska z pomarańczowych plamek.

Ogończyk ostrokrzewowiecOgończyk ostrokrzewowiec PL

Satyrium ilicis

Ogończyk ostrokrzewowiec (Satyrium ilicis) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Ubarwienie skrzydeł z wierzchu brunatne. Na drugiej parze skrzydeł na ich skraju przepaska z pomarańczowych plamek.

Ogończyk śliwowiecOgończyk śliwowiec PL

Satyrium pruni

Ogończyk śliwowiec (Satyrium pruni) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Skrzydła brunatne z wierzchu z niebieskawą plamą łusek zapachowych u samców. Na tylnym skrzydle pomarańczowa przepaska oraz czarno-białe plamki.

Ogończyk tarninowiecOgończyk tarninowiec PL

Satyrium spini

Ogończyk tarninowiec (Satyrium spini) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Skrzydła z wierzchu mają ciemnobrunatną barwę. W środkowej części skrzydeł samców występuje szaroniebieska plamka zapachowa.

Ogończyk wiązowiecOgończyk wiązowiec PL

Satyrium w-album

Ogończyk wiązowiec (Satyrium w-album) to przedstawiciel rodziny modraszkowatych o ciemnobrunatnych skrzydłach z wierzchu. Od spodu na skrzydłach widnieje cienka biała przepaska, która przypomina literę W.

Pazik brzozowiec
Pazik brzozowiec PL

Thecla betulae

Pazik brzozowiec (Thecla betulae) to motyl z rodziny modraszkowatych. Samce mają skrzydła z wierzchu brunatne, u samic na pierwszej parze skrzydeł znajduje się pomarańczowa plama.

Pazik dębowiec
Pazik dębowiec PL

Neozephyrus quercus

Pazik dębowiec (Neozephyrus quercus) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Samiec ma brunatne skrzydła z fioletowym nalotem na pierwszej parze skrzydeł. Na drugiej parze skrzydeł znajduje się ponadto niewielki wypustek.

Zieleńczyk ostrężyniecZieleńczyk ostrężyniec PL

Callophrys rubi

Zieleńczyk ostrężyniec (Callophrys rubi) to gatunek rodzimego motyla z rodziny modraszkowatych, jedyny polski motyl o zielonych skrzydłach. Skrzydła z wierzchu są brunatne.

• Modraszek alcetas (Cupido alcetas)
  • Modrogończyk białopręgi (Lampides boeticus)
  • Modraszek telejus (Phengaris teleius)
  • Modraszek bagniczek (Plebejus optilete)
  • Modraszek amandus (Polyommatus amandus)
  • Modraszek damon (Polyommatus damon)
  • Modraszek dorylas (Polyommatus dorylas)
  • Modraszek eroides (Polyommatus eros)
  • Modraszek gniady (Polyommatus ripartii)
  • Modraszek lazurek (Polyommatus thersites)
  • Modraszek baton (Pseudophilotes baton)

Występują na całym świecie. W Polsce są dość pospolite w całym kraju. Krajowe motyle z tej rodziny można spotkać na suchych i podmokłych łąkach. Chętnie siadają na kwiatach. Ogończyki można obserwować pośród gałęzi drzew skrajów lasów.

To motyle aktywne w ciągu dnia. Niektóre odbywają dalekie wędrówki.

Rozwój odbywa się z przeobrażeniem zupełnym. Poczwarki są krótkie i owalne. Są przyczepiane do roślin. Przepoczwarzenie następuje na ziemi lub w mrowiskach.

Umieszczone na siódmym segmencie gruczoły wydzielają słodką substancję. Dzięki niej często żyją w symbiozie z mrówkami, które karmią gąsienice.

Do zagrożonych wyginięciem gatunków w naszym kraju należą modraszek arion i modraszek orion. Modraszek baton w naszym kraju wyginął. Dawno nie były obserwowane takie gatunki jak: modraszek blady i białopręgi.

Czerwończyk dukacik: Okres lotu czerwończyka dukacika.
        Czerwończyk fioletek: Okres lotu czerwończyka fiolecika.
        Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy : Okres lotu czerwończyka nieparka (większego).
         Czerwończyk płomieniec: Okres lotu czerwończyka płomieńca.
        Czerwończyk uroczek: Okres lotu motyla z gatunku czerwończyk uroczek.
          Czerwończyk zamgleniec: Okres lotu czerwończyka zamgleńca.
          Czerwończyk żarek: Okres występowania motyli pierwszego pokolenia czerwończyka żarka.
          Czerwończyk żarek: Okres występowania motyli drugiego pokolenia czerwończyka żarka.
        Modraszek adonis: Okres lotu modraszka adonisa (dwa pokolenia).
        Modraszek agestis: Okres lotu dwóch pokoleń modraszka agestis.
          Modraszek aleksis: Okres lotu motyla modraszek aleksis.
          Modraszek alkon: Okres lotu modraszka alkona.
      Modraszek argiades: Okres lotu motyla modraszek argiades.
        Modraszek argus: Okres lotu modraszka argusa.
         Modraszek arion: Okres lotu modraszka ariona.
         Modraszek artakserkses: Okres lotu modraszka artakserksesa.
        Modraszek blady: Okres lotu modraszka bladego.
          Modraszek dafnid: Okres lotu modraszka dafnida.
          Modraszek eumedon: Okres lotu modraszka eumedona.
         Modraszek idas: Okres lotu modraszka idasa.
        Modraszek ikar: Okres lotu modraszka ikara.
         Modraszek korydon: Okres lotu modraszka korydona.
        Modraszek malczyk: Okres lotu modraszka malczyka.
          Modraszek nausitous: Okres lotu modraszka naustisousa.
        Modraszek orion: Okres lotu modraszka oriona.
         Modraszek semiargus: Okres lotu motyla o nazwie modraszek semiargus
       Modraszek srebroplamek: Okres lotu modraszka srebroplamka.
      Modraszek wieszczek: Okres lotu modraszka wieszczka.
        Modraszek wikrama: W tym okresie lata modraszek wikrama.
          Modrogończyk wędrowiec: Rzadko w tym czasie można zaobserwować osobniki dorosłe modrogończyka wędrowca w Polsce.
          Ogończyk akacjowiec: Okres lotu ogończyka akacjowca.
         Ogończyk ostrokrzewowiec: Okres lotu ogończyka ostrokrzewowca.
         Ogończyk śliwowiec: Okres lotu ogończyka śliwowca.
         Ogończyk tarninowiec: Okres lotu ogończyka tarninowca.
         Ogończyk wiązowiec: Okres lotu ogończyka wiązowca
        Pazik brzozowiec: Okres lotu pazika brzozowca.
         Pazik dębowiec: Okres lotu pazika dębowca.
          Zieleńczyk ostrężyniec: Okres lotu zieleńczyka ostrężyńca.