Modraszkowate

Modraszkowate (Lycaenidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje 50-60 gatunków z tej rodziny owadów. Dzielimy je na: czerwończyki (Lycaenini), ogończyki (Theclini) oraz modraszki (Polyommatini).

To niewielkie motyle, zwykle o niebieskich, brązowych, pomarańczowych i białych skrzydłach. Często występuje dymorfizm płciowy. Samice są ciemniej ubarwione. Samce z kolei mają krótszą pierwszą parę nóg. Czułki są mają czarno-białe prążki.

Gąsienice mają oryginalne kształty, spłaszczone. Głowa może się chować w pierwszym segmencie.

lekcje
Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1

Poznaj najpiękniejsze, najbardziej pospolite motyle dzienne Polski. Naucz się je rozpoznawać.

Testy

Testy pozwalają zweryfikować wiedzę po każdej lekcji.

ikona Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1.

Prosty test, który sprawdzi twoją umiejętność rozpoznawania najpiękniejszych i najbardziej pospolitych motyli dziennych Polski

Czerwończyk dukacikCzerwończyk dukacik PL

Heodes virgaureae

Czerwończyk dukacik to mały i pospolity motyl dzienny o czerwonych skrzydłach. Skrzydła samca są jednolicie czerwone, ich końce są ciemne. Skrzydła samic mają wyraźny wzór ułożony z ciemnych plam.

Czerwończyk fioletekCzerwończyk fioletek PL

Lycaena helle

Czerwończyk fioletek (Lycaena helle) to mały i bardzo rzadki w Polsce motyl o wyraźnym dymorfizmie płciowym i sezonowym, narażony u nas na wyginięcie. Skrzydła są brunatne z pomarańczowymi plamami oraz z fioletowym nalotem.

Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy PL

Lycaena dispar

Czerwończyk nieparek, czerwończyk większy (Lycaena dispar) to dość pospolity motyl dzienny o czerwonych skrzydłach z ciemnymi plamkami. W Europie ten gatunek jest coraz rzadszy.

Czerwończyk płomieniecCzerwończyk płomieniec PL

Lycaena hippothoe

Czerwończyk płomieniec (Lycaena hippothoe) to występujący w całej Polsce niewielki motyl o silnym dymorfiźmie płciowym. Skrzydła pomarańczowe z fioletowym odcieniem. Samice mają skrzydła ciemnobrunatne i mają ciemne plamki.

Czerwończyk uroczekCzerwończyk uroczek PL

Heodes tityrus

To pospolityw Polsce motyl dzienny o brązowoszarych skrzydłach z ciemnymi plamkami. Samiec brązowoszare skrzydła nakrapiane ciemnymi plamkami. Samica ma czerwone pasy na końcach obu skrzydeł.

Czerwończyk zamgleniecCzerwończyk zamgleniec PL

Lycaena alciphron

Czerwończyk zamgleniec (Lycaena alciphron) to występujący w całej Polsce czerwończyk. Ma skrzydła z fioletowym nalotem i ciemnymi plamkami. Spód skrzydeł jest żółtoszary. Tu tez widać dość liczne plamki.

Czerwończyk żarekCzerwończyk żarek PL

Lycaena phlaeas

Czerwończyk żarek (Lycaena phlaeas) to najczęściej występujący czerwończyk. Przystosował się do życia w wielu środowiskach. Występuje prawie w całej Europie. Czułki są dość długie, prążkowane.

Modraszek adonisModraszek adonis PL

Lysandra bellargus

Modraszek adonis to mały motyl dzienny. Skrzydła samca są niebieskie, samicy - ciemnobrunatne. Strzępina ma białą barwę z ciemnym kreskowaniem. W Polsce występuje niezmiernie rzadko.

Modraszek agestisModraszek agestis PL

Aricia agestis

Modraszek agestis (Aricia agestis) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Ma ciemnobrunatne skrzydła z rzędem pomarańczowych plam na brzegu. Skrzydła mają białą strzępinę.

Modraszek aleksisModraszek aleksis PL

Glaucopsyche alexis

Modraszek aleksis (Glaucopsyche alexis) to motyl z rodziny modraszkowatych. Samiec ma błękitne skrzydła z brunatną obwódką. Samica ma skrzydła szarobrunatne. Larwa ma zielonkawy lub ciemnoróżowy kolor z brązowym odcieniem.

Modraszek alkonModraszek alkon PL

Phengaris alcon

Modraszek alkon (Phengaris alcon) to rzadki gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o jasnoniebieskich skrzydłach z wierzchu z wąską czarną obwódką. Zimowanie odbywa się w mrowisku.

Modraszek argiadesModraszek argiades PL

Cupido argiades

Modraszek argiades (Cupido argiades) to motyl z rodziny modraszkowatych o fioletowych skrzydłach u samców i czarnobrunatnych u samic z lekkim niebieskim odcieniem. Na tylnych skrzydłach niewielkie ogonki.

Modraszek ikarModraszek ikar PL

Polyommatus icarus

Modraszek ikar (Polyommatus icarus) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o błękitnych skrzydłach z wierzchu u samców, brunatnych u samic. Na zewnątrz skrzydeł samicy znajdują się pomarańczowe plamy.

Modraszek korydonModraszek korydon PL

Polyommatus coridon

Modraszek korydon to mały motyl dzienny. Samica ma brązowe skrzydła. Gąsienica jest owłosiona, niebieskozielona w żółte plamki i paski. Poczwarka ma kolor brunatny. Korydony latają tylko w słoneczne dni.

Modraszek semiargusModraszek semiargus PL

Polyommatus semiargus

Modraszek semiargus (Polyommatus semiargus) to motyl z rodziny modraszkowatych o pięknych, błękitnych z fioletowym odcieniem skrzydłach samców i brunatnych samic. Strzępina jest biała. Skrzydła od spodu są szarawe.

Modraszek wieszczekModraszek wieszczek PL

Celastrina argiolus

Modraszek wieszczek (Celastrina argiolus) to motyl z rodziny modraszkowatych. Ma niebieskie skrzydła z czarną obwódką. Od spodu skrzydła mają szarawy kolor z niebieskim odcieniem z czarnymi plamkami.

Ogończyk tarninowiecOgończyk tarninowiec PL

Satyrium spini

Ogończyk tarninowiec (Satyrium spini) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Skrzydła z wierzchu mają ciemnobrunatną barwę. W środkowej części skrzydeł samców występuje szaroniebieska plamka zapachowa.

Ogończyk wiązowiecOgończyk wiązowiec PL

Satyrium w-album

Ogończyk wiązowiec (Satyrium w-album) to przedstawiciel rodziny modraszkowatych o ciemnobrunatnych skrzydłach z wierzchu. Od spodu na skrzydłach widnieje cienka biała przepaska, która przypomina literę W.

Pazik brzozowiecPazik brzozowiec PL

Thecla betulae

Pazik brzozowiec (Thecla betulae) to motyl z rodziny modraszkowatych. Samce mają skrzydła z wierzchu brunatne, u samic na pierwszej parze skrzydeł znajduje się pomarańczowa plama.

Pazik dębowiecPazik dębowiec PL

Neozephyrus quercus

Pazik dębowiec (Neozephyrus quercus) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Samiec ma brunatne skrzydła z fioletowym nalotem na pierwszej parze skrzydeł. Na drugiej parze skrzydeł znajduje się ponadto niewielki wypustek.

Zieleńczyk ostrężyniecZieleńczyk ostrężyniec PL

Callophrys rubi

Zieleńczyk ostrężyniec (Callophrys rubi) to gatunek rodzimego motyla z rodziny modraszkowatych, jedyny polski motyl o zielonych skrzydłach. Skrzydła z wierzchu są brunatne.

Nazwa rodziny
Modraszkowate (Lycaenidae)
Cały świat.
Gromada: Owady (Insecta)
Rząd: Motyle (Lepidoptera)
Rodzina: Modraszkowate (Lycaenidae)
Długość ciała
Rozpiętość skrzydeł: do 6 cm

Występują na całym świecie. W Polsce są dość pospolite w całym kraju. Krajowe motyle z tej rodziny można spotkać na suchych i podmokłych łąkach. Chętnie siadają na kwiatach. Ogończyki można obserwować pośród gałęzi drzew skrajów lasów.

To motyle aktywne w ciągu dnia. Niektóre odbywają dalekie wędrówki.

Rozwój odbywa się z przeobrażeniem zupełnym. Poczwarki są krótkie i owalne. Są przyczepiane do roślin. Przepoczwarzenie następuje na ziemi lub w mrowiskach.

Umieszczone na siódmym segmencie gruczoły wydzielają słodką substancję. Dzięki niej często żyją w symbiozie z mrówkami, które karmią gąsienice.

Do zagrożonych wyginięciem gatunków w naszym kraju należą modraszek arion i modraszek orion. Modraszek baton w naszym kraju wyginął. Dawno nie były obserwowane takie gatunki jak: modraszek blady i białopręgi.