Ogończyk tarninowiec (Satyrium spini)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Ogończyk tarninowiec

Ogończyk tarninowiec (Satyrium spini) to gatunek dziennego motyla z rodziny modraszkowatych. Skrzydła z wierzchu mają ciemnobrunatną barwę. W środkowej części skrzydeł samców występuje szaroniebieska plamka, u samic zaś czasami pojawia się plama o odcieniu pomarańczowym. Na skrzydłach drugiej pary występuje pomarańczowa plama i długi ogonek. Skrzydła od spodu są szarobrązowe. Jest tu cienka biała linia, zanikająca pomarańczowa przepaska złożona z plamek i niebieska plama pod ogonkiem.

U nas gatunek ten występuje tylko lokalnie, głównie na południu kraju oraz na wschodzie. Jest to motyl, który żyje w Europie i Azji. Przebywa w nasłonecznionych zaroślach, zadrzewieniach pośród pól, na skrajach lasów, murawach i stokach.

Zimują jaja. Okres lotu od czerwca do sierpnia.

Osiąga rozmiary 28-32 mm rozpiętości skrzydeł. Niebieska plamka na wierzchniej stronie skrzydeł to plamka zapachowa.

Gąsienice zerują na liściach szakłaka, tarniny i kruszyny, nierzadko razem z mrówkami.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku.