Modraszek alkon

Modraszek alkon (Phengaris alcon) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o jasnoniebieskich skrzydłach z wierzchu z wąską czarną obwódką. Samice mają ciemnobrunatne skrzydła z niebieskim odcieniem u nasady oraz ciemnymi plamami na skrzydłach pierwszej pary. Skrzydła od spodu są szarobrunatne z ciemnymi plamkami.

Modraszek alkon (Phengaris alcon)

© FLORIAN ANDRONACHE - Fotolia.com

U nas motyl ten jest bardzo rzadko spotykany, w południowo-wschodniej części Polski, na pojedynczych stanowiskach. Gatunek ten jest obecny w Europie i Azji w strefie umiarkowanej, zwykle występuje lokalnie. Preferuje tereny podmokłe, torfowiska, bagna, obrzeża jezior i rzek w dolinach.

Zimowanie odbywa się w mrowisku. Tam też następuje przepoczwarzenie. Okres lotu przypada na początek lipca do połowy sierpnia.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 32-36 mm.

Gąsienice zaczynają żerowanie od kwiatów goryczki wąskolistnej. Wyrośnięte larwy spadają na ziemię i są zabierane przez mrówki wścieklice do mrowiska. Mrówki dostarczają gąsienicy pokarm.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku. Samica składa jaja pojedynczo w bardzo dużych ilościach.

Gatunek ten występuje na Polskiej Czerwonej Liście Zwierząt Zagrożonych ze statusem VU. W Polsce podlega prawnej ochronie.

Okres lotu modraszka alkona.

Motyle dzienne Polski — quiz