PL

Modraszek ikar

Modraszek ikar (Polyommatus icarus) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych o błękitnych skrzydłach z wierzchu u samców, brunatnych u samic. Motyl ten jest podobny do modraszka lazurka. Rysunek skrzydeł i kolor dość zmienny. Na spodzie skrzydeł widoczne są dwie czarne plamy. Na zewnątrz skrzydeł samicy znajdują się pomarańczowe plamy. Od spodu skrzydła są szarobrunatne, u samicy występują czarne plamki w jasnych otoczkach.

Modraszek ikar (Polyommatus icarus)
© fabiosa_93 - Fotolia.com

Modraszek ikar to dość pospolity motyl występujący na terenie całego kraju. Obecny w dużej części Europy i w Azji aż po Japonię. Można go spotkać także w północnej części Afryki. Preferuje otwarte tereny o różnym charakterze.

Zimuje stadium gąsienicy w roślinnych resztkach. Okres lotu trwa od maja do sierpnia w Polsce.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 28-32 mm.

Gąsienice żerują na roślinach bobowatych, lucernie, komonicy, koniczynach, cieciorce, wyce, wilżynie. Młode osobniki zjadają także kwiatostany.

W naszym kraju występują dwa pokolenia.