PL

Pazik dębowiec

Pazik dębowiec (Neozephyrus quercus) to gatunek motyla z rodziny modraszkowatych. Samiec ma brunatne skrzydła z fioletowym nalotem na pierwszej parze skrzydeł. Samica ma ciemnobrunatne skrzydła z fioletową plamą u nasady pierwszej pary skrzydeł. Od spodu skrzydła są szarawe, zdobi je falista przepaska, a z tyłu widać czarną plamkę w pomarańczowej otoczce. Na drugiej parze skrzydeł znajduje się ponadto niewielki wypustek.

Pazik dębowiec(Neozephyrus quercus)
© ChristopheB - Fotolia.com

Motyl ten występuje w Europie i Azji. Obecny także w północnej części Afryki. W Polsce jest coraz rzadszy. Preferuje skraje lasów liściastych, śródpolne zadrzewienia, parki.

Okres lotu motyli trwa od czerwca do sierpnia. Loty odbywają się w górnych partiach koron drzew, Samice latają nieco niżej. Zimują jaja.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 30-34 mm.

Gąsienica zjada liściowe pąki oraz liście, naruszając je od spodu. Rośliną żywicielką jest dąb. Motyle zjadają spadź mszyc, czasem nektar kwiatowy.

W Polsce występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku. Samica składa jaja u nasady pąków liści. Przepoczwarzenie następuje w ściółce, czasem w mrowisku.