Drzewiarka wielkooka

Drzewiarka wielkooka (Leptopelis vermiculatus) to gatunek płaza bezogonowego z rodziny artroleptowatych. Młode drzewiarki wielkookie są zielone, dorosłe mają brązowo-beżowy kolor skóry. Deseń pokrywający całe ciało przypomina wzór na panterce wojskowej.

Drzewiarka wielkooka (Leptopelis vermiculatus)

Afryka, Tanzania. Zamieszkuje tropikalne lasy wysoko w górach 900-1800 m n.p.m. Żyje w koronach drzew.

Aktywna w nocy, w dzień odpoczywa schowana pod liśćmi. Czasem zapada w stan estywacji (snu letniego), gdy temperatury są zbyt wysokie.

Żabka ta żywi się owadami aktywnymi nocą.

Okres godowy przypada na porę deszczową. Samiec śpiewem wabi samice. Samica składa bezpośrednio do wody kilkadziesiąt jaj, z których wykluwają się kijanki.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest zagrożona wyginięciem poprzez wycinkę lasów tropikalnych.