Dziobak

Dziobak (Ornithorhynchus anatinus) jest jedynym przedstawicielem rodziny dziobaków z rzędu stekowców. To australijski ssak jajorodny. Ma spłaszczone ciało grzbietowo-brzusznie. Futro ma kolor brązowy. Ma szeroki ogon, również pokryty futrem, nieco ciemniejszym.

Dziobak (Ornithorhynchus anatinus)
© susan flashman - Fotolia.com

Południowo-wschodnia część Australii, Tasmania.

Podczas nurkowania oczy i uszy są zamknięte, więc dziobak orientuje się w otoczeniu za pomocą zmysłu dotyku. Żeruje wyłącznie w wodzie. Pokarm ukrywa w torbach policzkowych. Gdy je napełni, wychodzi na brzeg i spożywa zdobycz. Żyje samotnie lub w parach nad brzegami zbiorników wodnych. Kopie nory, w tym komorę gniazdową.

Dziobak nie posiada małżowin usznych. Kończyny zaopatrzone w ostre pazury są przystosowane do pływania i rycia. Są skierowane na boki. Palce połączone są błoną. U samców na tylnych kończynach znajduje się kolec z ujściem jadowym. Jad jednak jest wytwarzany jedynie w okresie rui. Pysk jest zakończony rogowym, mocno spłaszczonym dziobem. Na brzegu dzioba znajdują się struktury, które umożliwiają przecedzanie mułu w poszukiwaniu pokarmu.

Dziobak zjada pierścienice, larwy owadów, ślimaki, małże.

Samica buduje gniazdo z wilgotnych liści, w których składa jaja w ilości od 1 do 3. Jaja dziobaka mają około 1,7 cm średnicy. Samica po złożeniu jaj przez 7-10 dni wysiaduje je. Nie odżywia się w tym czasie. Młode po wykluciu są nagie i niedołężne. Laktacja trwa 4 miesiące. Samica nie posiada sutek. Ma jedynie pola, gdzie znajdują się gruczoły mleczne, które znajdują ujście u nasady włosów. Podczas karmienia samica leży na plecach, a młode zlizują mleko, które ścieka po sierści.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Dziobak jest objęty całkowitą ochroną.

Dziobak to ssak znoszący jaja i wysiadujący je. Ssaki jajorodne to wielka rzadkość. Jeszcze kolczatka, również z Australii jest jajorodna.