Stekowce

Stekowce (Monotremata) to rząd ssaków, który liczy dziś 4 gatunki w 2 rodzinach i 3 rodzajach (choć niektóre polskie źródła podają ich nawet 5-6). W Polsce nie żyją gatunki z tego rzędu ssaków. Jest to najbardziej prymitywny rząd ssaków. Stekowce stanowią odrębną linię rozwojową, która oddzieliła się od gadów w mezozoiku. Żyją już co najmniej od 15 milionów lat.

Rodziny

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny ssaków z wybranego rzędu.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Dziobaki

Ornithorhynchidae

Liczba gatunków: 1
(w Polsce: brak)
Kolczatkowate

Tachyglossidae

Liczba gatunków: 4
(w Polsce: brak)

Występowanie stekowców ogranicza się do Australii, Nowej Gwinei oraz Tasmanii.

Prowadzą dość skryty tryb życia. Kolczatki są aktywne w nocy.

Kolczatki i dziobaki różnią się znacznie od siebie pod względem wyglądu. W budowie wewnętrznej jednak mają wiele wspólnych cech. Stekowce mają stek, czyli wspólne ujście przewodu pokarmowego i moczowo-płciowego. Są pokryte sierścią. Mają wiele cech gadów w budowie szkieletu.

W szkielecie występuje kość krucza. W budowie ucha wewnętrznego znajdują się trzy kostki słuchowe. Żuchwa jest złożona z jednej kości. Stekowce są stałocieplne. Temperatura ich ciała wynosi 31-32 °C.

Stekowce składają jaja, kolczatki do wylęgarki, dziobaki do gniazda. Samice karmią młode mlekiem. Młode stekowców mają w górnej szczęce tak zwany ząb jajowy, który służy do przebijania skorupki jaja. Okres inkubacji trwa około 10 dni.

Zjadają pokarm zwierzęcy o małych rozmiarach.

Zagrożona wyginięciem jest prakolczatka.

Gdy w 1798 roku po raz pierwszy wysłano okaz dziobaka do Anglii, to uznano go za falsyfikat spreparowany z głowy kaczki i jakiegoś ssaka.

Dziobak jest jednym z nielicznych ssaków jadowitych.

Ukryj obce gatunki