Kolczatka australijska

Kolczatka australijska (Tachyglossus aculeatus) to jajorodny ssak z Australii z rodziny kolczatkowatych. Ma pyszczek wyciągnięty w długi ryjek. Ma lepki, robakowaty język. Prawie całe ciało pokryte kolcami. Ma krótkie kończyny z szerokimi stopami, palce zakończone pazurami.

Kolczatka australijska(Tachyglossus aculeatus)
© BarbZ. - Fotolia.com

Australia, Nowa Gwinea. Tereny pustynne oraz leśne.

Żyje samotnie. Odbywa wędrówki w poszukiwaniu pokarmu. Aktywny nocą. W dzień ukrywa się w wykopanych przez siebie norach, pniach i szczelinach skalnych. Wystraszona kolczatka zwija się w kulkę, podobnie jak jeż.

Kolczatka zjada przede wszystkim mrówki i termity.

Samica składa zwykle 1 jajo (czasem 2-3) o średnicy 13-15 mm o skórzastej osłonie. Skorupki nie zawierają węglanu wapnia. Złożone jaja samica wkłada do okresowo rozwijającej się torby na brzuchu. Młode wylęgają się po 7-10 dniach. Są małe i niedołężne. Mleko matki jest żółte, bogate w tłuszcz, spływa po sierści i jest zlizywane przez młode. Kolczatki osiągają dojrzałość płciową pod koniec pierwszego roku życia.

Kolczatka australijska i dziobak to jedne z nielicznych ssaków składających jaja.