PL

Foka pospolita, pies morski

Foka pospolita, pies morski (Phoca vitulina) to ssak z rodziny fok o zmiennym ubarwieniu, najlepiej poznany gatunek z tej rodziny. Najczęściej kolor sierści - żółtoszary z szarymi lub brązowymi plamami na całym ciele. Brak małżowin usznych. Zwierzę to ma jednak znakomity słuch. Węch jest słaby.

Foka pospolita, pies morski(Phoca vitulina)
© visceralimage - Fotolia.com

Północny Pacyfik po Japonię, północny Atlantyk aż po Nowy Jork i Portugalię. Liczna w zachodniej części Bałtyku, w Polsce można ją spotkać na wyspie Wolin. Gatunek ten unika otwartych mórz. Zamieszkuje wybrzeża Europy, Azji i Ameryki Północnej.

Nie odbywa dalekich wędrówek. Lubi wychodzić na piaszczysty lub kamienisty brzeg. Gromadzi się w stada, liczące do kilkudziesięciu osobników. stado wypływa w morze nie dalej jak na odległość 15 km od brzegu. W głąb rzek potrafią wpłynąć na odległość 20-30 km.

W wodzie foka pospolita porusza się zwinnie. Jest płochliwa, ciekawska.

Długość ciała - 200 cm (samce), 150-160 (samice). Ciężar ciała - 150 kg (samce), 105 kg (samice).

Zjada ryby, rzadziej mięczaki. Upodobała sobie śledzie i ryby dorszowate.

Ruja w Europie trwa od września do października. Ciąża trwa 10-11 miesięcy. Samica rodzi zwykle 1 młode w czerwcu lub lipcu i karmi je do 6 tygodni. Młode osiągają dojrzałość płciową po 3-4 latach życia. Samica rodzi na lądzie. Młode mają już docelowe owłosienie. Już po paru godzinach od narodzin młode wchodzą do wody.

Foki pospolite żyjące w Oceanie Spokojnym rodzą na lodzie z końcem zimy lub wczesną wiosną. Młode są pokryte białym futerkiem.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Foka pospolita jest uważana za szkodnika, gdyż potrafi zjeść w ciągu roku 1800 kg ryb!

Czasem zapuszcza się daleko w górę rzek.