Fossa (Cryptoprocta ferox)
© costas dumitrescu - Fotolia.com

Fossa

Fossa (Cryptoprocta ferox) to ssak z rodziny falanrukowatych (niegdyś łasz). Przypomina nieco jaguarundi. Porusza się na całych stopach. Całe ciało pokryte miękkim, krótkim, brązoworudym futrem. Czasem fossa ma czarny kolor. Ma gruczoły zapachowe. Jest bardzo zwinna i drapieżna.

Zwierzę to żyje w lasach na Madagaskarze.

Jest aktywna nocą i o zmierzchu. W porze rozrodu żyją w małych grupach do 8 osobników.

Fossa waży do 20 kg. Osiąga do 70 cm długości ciała. Samiec ma kościsty członek z zadziorem.

Zjada pokarm mięsny. Poluje na lemury. Zabija także zwierzęta domowe (między innymi drób). W jej diecie można znaleźć także owady.

Ciąża trwa około 3 miesięcy. Samica rodzi zwykle 2-3 młode. Podczas rui samica przebywa na wybranym drzewie i tam współżyje z wieloma samcami. Kopulacja trwa nawet 3 godziny. Młoda samica fossy przypomina nieco samca, nawet posiada twór, który przypomina członek. Futro na brzuchu również przybiera barwę, jaka występuje u samców.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Fossie zagraża degradacja naturalnego środowiska, głównie wyrąb lasów. Dziś na Madagaskarze jest już jedynie 10% powierzchni leśnej w stosunku do jeszcze całkiem nieodległych czasów. Pozostało już na wolności około 2000-2500 foss.

Fossa w porze godowej może zaatakować nawet człowieka.

Fossa jest największym drapieżnikiem Madagaskaru.